Communicatie gemeente Medemblik scoort een 6.2

Reactie(s)

kaft_IO_research_gemMedemblikMEDEMBLIK – I&O Research heeft in opdracht van de gemeente Medemblik een communicatieonderzoek uitgevoerd. Inwoners willen over het algemeen het liefst via de Medemblikker geïnformeerd worden. Wel zijn er sommige onderwerpen waarbij relatief veel inwoners de voorkeur geven aan de website.

Voor het onderzoek zijn panelleden uit Medemblik vanuit het Westfrieslandpanel benaderd om een vragenlijst in te vullen. Daarnaast zijn duizend inwoners via een brief aangeschreven, waarvan uiteindelijk ruim zeshonderd inwoners deel hebben genomen. Ook heeft I&O Research een groepsgesprek georganiseerd met zeven inwoners.

Resultaten

De inwoners waarderen de communicatie vanuit de gemeente met een voldoende: een 6,2 gemiddeld. Zowel de gemeentepagina in ‘de Medemblikker’ als de website scoren een 6,8 gemiddeld. De gemeentegids wordt met een 7,2 beoordeeld. De abonnees op de digitale nieuwsbrief beoordelen deze met een 7,0 gemiddeld.

Begrijpelijke manier informeren

Ui thet onderzoek komen enkele belangrijke verbeterpunten naar voren voor het gemeentenieuws in de Medemblikker: op een meer begrijpelijke manier informeren, informatie meer uitsplitsen naar dorp, kritisch kijken naar de vormgeving en meer nadruk leggen op actuele en belangrijke informatie.

Social Media niet populair

Een kleine groep van 3% heeft in het afgelopen jaar de Facebook-pagina van de gemeente bekeken. Dit zelfde aandeel bekeek in het afgelopen jaar (ook) de Twitter-pagina van de gemeente.

Gebruik website

Inwoners hebben vooral behoefte aan informatie over evenementen, gemeentelijke dienstverlening en wegopbrekingen of bouwprojecten. Thema’s als politiek, wonen en werk en bijstand wekken minder interesse.

Volg OnsWestfriesland nu ook op Facebook voor dagelijks nieuws en updates.
Up Next

Ook interessant

Reacties op deze post