Column Sjaak Grosthuizen: Stadstrandparkeren

Reactie(s)

sjaak_400x19 maart 2016 – Column Sjaak Grosthuizen: Stadstrandparkeren

Is het parkeren van auto’s een onderdeel van de voorraad principes van een politieke partij? Om het wat duidelijker te stellen: zijn er verschillen in socialistisch, liberaal of christelijk parkeren? Mag van mensen verwacht worden dat daar voorspellingen over kunnen worden gedaan? Wat zijn de te verwachten nuanceverschillen tussen de verschillende linkse partijen? Zijn er relaties te zien met de verschillende achterbannen van de partijen?

Hoe denkt de gemiddelde SP’er over parkeren? Moeilijk te zeggen. De doelgroep van de SP bezit geen auto natuurlijk. Die vind je wellicht wel bij de leidende politici van deze partij. De PvdA-kiezer zul je uiteraard vaak kunnen aantreffen in nog best functionerende tweedehandsauto’s, terwijl je van de gemiddelde GroenLinksaanhanger best mag verwachten dat ze helemaal niet over een auto willen beschikken. Alle VVD’ers rijden zoals algemeen bekend rond in dure leasebakken en alleen de christelijke achterban is niet duidelijk in te delen qua autobezit.

In onze raad zijn 13 fracties actief die zich qua politieke kleur vaak heel lastig laten indelen in een overtuigingscategorie. Zij allen hebben deze week wel opvattingen moeten uiten over parkeren. Deze week over parkeren bij het aan te leggen stadsstrand. En dat kunnen ze!  Alle fracties hebben zich uitgesproken over diverse parkeervarianten. En dan valt op dat je vanuit allerlei gezamenlijk gebruikte gezichtspunten toch nog verschillend kunt oordelen.

 De parkeerder is een a-sociale hufter 

Belangrijke zaken die je moet meewegen zijn wel of niet betaald parkeren, dubbelgebruiksmogelijkheden, parkeeroverlast voor bewoners in de buurt, vergunningparkeren en het gemiddelde strandklimaat in dit deel van Nederland.  En handhaving dan? Vanaf het moment dat je parkeerafspraken maakt, moet je ook handhaven natuurlijk! De parkeerder is, zo moeten we absoluut niet vergeten, een a-sociale hufter, die geen enkele feeling heeft voor gevoeligheden van bevolkingsgroepen en inkomstenbron voor de gemeentekas. De gemiddelde parkeerder zet de auto het liefst neer op de plek waar hij of zij moet zijn en dat ook nog gratis. Nou, dat kan in Hoorn alleen met een gehandicaptenparkeerkaart.

In het geval van het aan te leggen stadsstrand is overlast te verwachten voor de bewoners van de Sterflats. Zeker wanneer gedacht wordt aan betaald parkeren. Vergunningparkeren regelen voor de bewoners van de Grote Waal, die mogelijk hun eigen blik verder weg moeten neerzetten op warme dagen wordt niet door elke fractie aanbevolen.

Geen moment van de vergadering is hieraan aandacht aan besteed!

Grote overeenstemming is er wel over het aantal te verwachten strandweerdagen. Dat zijn er maar een paar per jaar. Zo weinig dat het regelen van parkeervergunningen onzinnig zou zijn, maar is het wel zoveel dat het überhaupt zinvol is een strand aan te leggen, met bijbehorende parkeerterreinen? En dat snap ik niet. Willen we een gevuld strand ook op bewolkte en regenachtige dagen? Hoe krijgen we strandliefhebbers de hele zomer door naar ons stadsstrand? Geen moment van de vergadering is hieraan aandacht aan besteed! Gaan we het nu in Hoorn ook beleven dat er dure voorzieningen worden gecreëerd waar velen op hopen maar waar we helaas geen gebruik van gaan maken? Kanniewaarzijn toch?

Misschien kan het wel eens gebeuren dat er zich zaken gaan voordoen in de lokale politiek, waarvoor geen ander principieel uitgangspunt nodig is, dan gezond boerenverstand. Ik zie het nog gebeuren dat de geplande horeca-gelegenheid in de Galgenbocht uiteindelijk een ijsboer met zijn bakfiets blijkt te zijn. Kunnen woeste plannen af en ook geparkeerd worden?

Volg OnsWestfriesland nu ook op Facebook voor dagelijks nieuws en updates.
Up Next

Ook interessant

Reacties op deze post