‘Verkeersaanbod te groot voor continu groene golf provinciale weg’

Reactie(s)
Still uit video van Sander van Ketel die een rit vanaf Hoorn80 naar turbo rotonde filmde.

Still uit video van Sander van Ketel die een rit vanaf Hoorn80 naar turbo rotonde filmde.

HOORN – Het college heeft opdracht gegeven voor een nieuw onderzoek naar de mogelijke verbeteringen aan de ‘Groene Golf’ op de provinciale weg in Hoorn. Dit antwoordt het college op VVD raadsvragen van 22 februari. Reden voor het niet werken van de Groene golf, en met name in de spits zijn volgens het college de toename in het aantal motorvoertuigen en langzaam optrekkende zandwagen voor de aanleg van de N23.

Het college bevestigt in de beantwoording dat een onjuiste instelling van de verkeerslichten niet goed is voor de verkeersafwikkeling en kan leiden tot irritaties bij weggebruikers. “Daarom monitoren wij de afstelling van de verkeerslichten regelmatig en passen de verkeersregeling wanneer nodig aan. Van gevaarlijke situaties als gevolg van onjuiste afstelling is geen sprake.”

Onderzoek

Het college heeft Royal HaskoningDHV opdracht gegeven om onderzoek te doen naar de mogelijkheden voor een verbeterde doorstroming op de Provinciale weg. Dit rapport verwacht men eind maart op het bureau in het stadhuis. Het rapport moet antwoord geven welke maatregelen nodig zijn om de doorstroming te verbeteren.

Lees ook: Twijfels over groene golf Provinciale weg

Verkeersaanbod te groot

In de raadsvragen van de VVD van 22 februari werd verwezen naar een Youtube filmpje als bewijs. Het college stelt dat dit in de eerste periode na de nieuwe installatie van de verkeerslichten op het kruispunt van Liorneweg en Provinciale weg er problemen waren met de koppeling van de bestaande verkeerslichten. “Dit is na de youtube opname aangepast. We zien echter dat het verkeer met name in de spits moeite heeft om gebruik te maken van de groene golf. De golf is dan wel in werking, maar het verkeersaanbod is te groot om in de groene golf het volgende kruispunt te passeren. Dit verkeer moet dan een cyclus blijven staan om in de volgende golf verder te kunnen rijden,” aldus het antwoord van het college.

Continue metingen

Op de vraag hoe vaak er onderhoud plaats vind tussen de verkeersregelinstallaties (VRI’s) beantwoord het college dat zij de verkeerslichten wekelijks laten controleren op de technische werking. “De controle van de verkeerskundige werking (verkeersafwikkeling, enz) vindt plaats in de vorm van een schouw op straat. Momenteel wordt de verkeerskundige werking bekeken als een VRI wordt geplaatst en als er meldingen of klachten zijn.”

Volg OnsWestfriesland nu ook op Facebook voor dagelijks nieuws en updates.
Up Next

Ook interessant

Reacties op deze post