Poort van Hoorn; Prioriteit voor turborotonde, transferium en Pelmolenpad

Reactie(s)

HOORN – Het plan om een fietstunnel aan te leggen bij de kruising Keern/Provincialeweg wordt uitgesteld. Dat besloot een meerderheid van de Hoornse raad op dinsdag 4 april. In plaats daarvan gaat de gemeente Hoorn eerst het knelpunt van de turborotonde aanpakken. Ook wordt het stationsgebied-noord ontwikkeld, gevolgd door de ontwikkeling van het Pelmolenpad met woningbouw.

Eerder in 2015 besloot de raad om de Maelsonstraat door te trekken en om een fiets- en wandelroute langs het Keern met tunnel onder de Provincialeweg, plus een nieuwe toegangsweg voor auto’s richting het Dampten aan te leggen. Deze onderdelen uit de Poort van Hoorn zijn voorlopig uitgesteld.

Nieuwe inzichten

In juni 2016 bracht een aantal onderzoeken nieuwe inzichten; de integrale visie op de binnenstad, de Corridorstudie Amsterdam-Hoorn en het onderzoek naar de doorstroming op de Provincialeweg. Hieruit bleek dat onder meer de fietstunnel weinig tot geen bijdrage levert aan de doorstroming op de Provincialeweg, terwijl de kosten in de tijd waren gestegen. Ook werd duidelijk dat het knelpunt van de turborotonde zeer urgent is en groeide het belang van de ontwikkeling van het stationsgebied-noord.

Nieuwe koers

“Deze nieuwe inzichten leidden tot het advies om de komende jaren voorrang te geven aan het oplossen van het knelpunt van de turborotonde, aan de bereikbaarheid van de stad en aan het toevoegen van kwaliteit in en om de binnenstad,” meldt de gemeente Hoorn in een update bericht over de Poort van Hoorn. Dit houdt in dat het stationsgebied-noord (Transferium) wordt ontwikkeld (bouw parkeergarage voor auto’s en fietsen, verplaatsing busstation, nieuwe indeling P+R terrein) en dat vervolgens het Pelmolenpad en de Prismalocatie worden ontwikkeld tot een nieuwe woonbuurt.

Maelsonstraat en Transferium

Op dit moment wordt de Maelsonstraat opnieuw ingericht voor de nieuwe aansluiting op de Provincialeweg. Langs het Horizon College naar het transferium wordt de weg verbreed om ruimte te maken voor fietspaden. Hieronder een 360 video van de werkzaamheden van twee weken terug.

Hieronder de plattegrond die de gemeente Hoorn heeft gedeeld op haar facebookpagina. Het grote gebouw lijkend op een A is de nieuw te bouwen parkeergarage met ruimte voor 1250 auto’s. Daaronder de nieuwe bushalte zij verhuisd van de andere kant van het spoor naar het transferium.

Hierboven de nieuwe Maelsonstraat met rechts onderin de nieuwe Woontoren van Scholtens. Hieronder rechts naast de parkeergarage het huidige station van de Museum Stoomtram Hoorn – Medemblik.

 

Meerderheid voor de koerswijziging

Na een uitgebreide discussie stemde een meerderheid van 26 raadsleden op dinsdag 4 april voor de koerswijziging. De fracties van PvdA, SP, CDA, GroenLinks, VOCHoorn, Hoornse Onafhankelijke Partij, Hoornse Senioren Partij, Hoorns Belang, Fractie Tonnaer en Hoorn Lokaal stemden voor.

Besluit wel aangepast

Het besluit werd nog op een aantal punten aangepast. De raad wil meer betrokken worden bij de keuzes die nog volgen. Daarom werd besloten de raad de ontwikkelvisie voor het stationsgebied zelf vaststelt en dat de raad ook het besluit over de oplossing voor het knelpunt van de turborotonde neemt. Een meerderheid van de partijen besloot ook dat de aan te leggen parkeergarage 1250 parkeerplaatsen moet hebben en niet 900.

Spoorovergang

Oproepen van de Fractie Tonnaer om de oversteek bij het Keern zo snel mogelijk met eenvoudige maatregelen te verbeteren en om het belang van een nieuwe aantrekkelijke en goed toegankelijke traverse (loopbrug) over het spoor te onderstrepen kregen steun van alle raadsfracties.

Volg OnsWestfriesland nu ook op Facebook voor dagelijks nieuws en updates.
Up Next

Ook interessant

Reacties op deze post