6 september 2014 – Column Sjaak Grosthuizen: Een goed begin, maar dan ook aan het werk
Het nieuwe radioseizoen van Radio Hoorn start tegelijk met het ontwaken van de partijpolitieke activiteiten in Hoorn. Ja, ik weet het: een aantal politici bleef de hele rustperiode klaarwakker met het prijzenswaardige argument dat de burgers je niet hebben gekozen om in vier jaar tijd een half jaar reces te gebruiken. Neem toch maar van mij aan: in alle partijen bleef het onderhuids gisten en borrelen. Straks gaan we weer aan de slag en dan moeten we ons helemaal waarmaken!
Ook ik sta elk jaar te popelen om de geboorte van weer een nieuw parlementair jaar gade te slaan. Buiten de kraamkamers natuurlijk. Over de conceptie van politieke ideeën kan ik alleen maar fatsoenlijk fantaseren en dat doe ik dan ook volop!
Een nieuw politiek jaar en een nieuw politiek geluid wordt elk jaar toch meer oude wijn in nieuwe zakken. Toch kun je je daarin deerlijk vergissen. De Poort van Hoorn staat nog altijd zeer prominent op het programma, maar wat is er een groot verschil met vorig jaar! Vorig jaar stonden wethouders klaar met wilskracht en daadkracht in hun ogen en zichtbaar in de trekken om hun monden. Wanneer we nu handelen, dan kan het allemaal nog meevallen. Het viel hen niet mee, want de Poort van Hoorn werd een prachtig onderwerp van aanhoudend dispuut, met stevige standpunten die de verkiezingen moesten overleven.
We kennen nu de geschiedenis. Een Poort van Hoorn moet er wel komen, natuurlijk, maar wel een die betaalbaar is. En wie voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten moet vooral doorgaan te geloven in de eigen campagnes. We zijn een jaar verder en de discussie rond de enig juiste uitvoering van poortplannen wordt weer opnieuw aangezwengeld. Nu gaat het om de keuze van de beste variant van een Poort van Hoorn. Het gaat erom dat het binnenkomen van de stad vlot, veilig en voordelig moet kunnen worden gerealiseerd.
En natuurlijk duldt hun idee geen uitstel.
Wat een overwinning van de democratie is het toch dat zowel coalitie als oppositie keihard meedenkt en met plannen aankomt. Toen de meeste Hoornse politici zich al dan niet met enig schuldgevoel een paar momenten vakantie met de thuisdierbaren doorbrachten, kwamen Symen van der Meer en Alex van der Kleij met poortplannen waarover men elkaar en petit comité zonder enige twijfel nachtenlang heeft doorgezaagd. Het gaat niet om hen zelf, het gaat niet om het Hoorns Belang belang, het gaat om de stad. De stad en haar burgers. De stad en haar bezoekers. En natuurlijk duldt hun idee geen uitstel. Leuk dat anderen ook meedenken, maar dat had je ook wat eerder kunnen doen.
Robert Vinkenborg van HOP en Joke van Diepen van HSP hebben elkander ook gevonden met een variant. Het Keern moet open blijven voor de automobilist, vinden beiden. Ook wanneer hij daarbij de auto wil meenemen. Waar de ene partij heil ziet in een fietstunnel onder de Provincialeweg door, gaan Symen, Robert en Joke liever de lucht in. Een brug over de weg. Dan kun je ook beter zien waar je centen in gestopt zijn.
Durven toegeven dat je het zelf ook niet goed weet.
En wat doet de coalitie met deze meedenkvarianten? GroenLinks-wethouder Samir Bashara van we-horen-u-echt-welzaken heeft de democratie ontzettend hoog in het vaandel staan. Voor de verkiezingen vertelde hij de kiezer wat hij niet goed aan de plannen vond. Nu wil hij van diezelfde kiezers horen wat dan wel goede plannen zijn. Dat vind ik sterk van hem en van het hele college. Durven toegeven dat je het zelf ook niet goed weet. Dat wisten we natuurlijk allang. In de afgelopen jaren hebben we geen enkele wethouder gehad met een opleiding in wegenbouw en infrastructuur. Ik vrees dat die er ook niet zitten bij HOP, HSP of Hoorns Belang. Ergo: er moet een miljoenen kostend plan worden gemaakt, waar geen enkele Hoornse politicus verstand van heeft.
Heel even heb ik overwogen om dan ook maar met een paar mooie plannen te komen. Ik doe het niet. Ik houd me gewoon bij zaken waarvan ik een beetje kennis heb ontwikkeld. En over precies een jaar maak ik daar weer een bundeltje van.