HOORN – Het Hoornse college stelt de raad voor om naast de aanleg van de Carbasiusweg ook de fiets- en wandelboulevard over het Keern aan te leggen. Deze fiets- en wandelboulevard loopt over het Keern en onder de Provincialeweg en het spoor door de binnenstad in. Dit past binnen de financiële kaders die de gemeenteraad van Hoorn eerder stelde. Dit mede door co-financiering vanuit de provincie, ProRail en het Rijk.
Op 11 december 2012 maakte de gemeenteraad 32 miljoen euro vrij voor de aanleg van de nieuwe toegangsweg naar de Hoornse binnenstad. Dit bedrag leidde tot een maximale kapitaallast van 1,7 miljoen euro per jaar.
Carbasiusweg en fiets- en wandelboulevard
De kosten van aanleg van de Carbasiusweg, de opwaardering van De Weel, de verbetering van het kruispunt Keern/Dampten, de aanleg van de fiets- en wandelboulevard met tunnels onder de Provincialeweg en het spoor zijn geraamd op 49 miljoen euro. Mede door bijdragen van de provincie en ProRail en een verwachte bijdrage van het Rijk is het mogelijk om al deze werkzaamheden binnen het maximale bedrag van 1,7 miljoen euro per jaar uit te voeren.
Financiering
Over de financiering van de Carbasiusweg doen veel verhalen de ronde. ‘We zien allerlei schattingen voorbij komen die vaak veel te hoog zijn en daardoor leiden tot misverstanden,’ vertelt wethouder Ronald Louwman. ’De fout die gemaakt wordt is dat men 1,7 miljoen keer 60 jaar rekent. Dit project wordt in 60 jaar lineair afgeschreven. Het bedrag van 1,7 miljoen euro loopt vanaf 2019 af naar 0. Vanaf 2019 houden we dus ook weer geld over voor andere ontwikkelingen zoals een parkeergarage of de verplaatsing van het busstation naar het transferium. De aanleg van de Carbasiusweg en de fiets- en wandelboulevard en alles wat daarbij hoort zijn geraamd op 49 miljoen euro. Als we daar rente en afschrijvingen bij optellen, kosten deze projecten samen niet meer dan 59 miljoen. En dat geld wordt betaald uit de parkeeropbrengsten en dus niet door de lasten voor Hoornse inwoners te verhogen.’
Toekomst
’Het blijft natuurlijk veel geld,’ legt Louwman uit. ‘Maar de Poort van Hoorn is een investering in de toekomst van onze stad. Door het achterstallige onderhoud aan de bereikbaarheid van onze stad recht te zetten maken we ruimte voor veilige fiets- en autoroutes en kwalitatieve ontwikkelingen in het stationsgebied. En kwaliteit kost geld. Voor een dubbeltje kom je nu eenmaal niet op de eerste rang. Deze kans krijgen we maar één keer. Provincie en Rijk steunen onze plannen en zijn nu bereid om samen met ons te investeren. De tijd is dus rijp om eindelijk te doen waar we al meer dan 30 jaar over praten en onze stad verder te helpen. Ik hoop dan ook dat de gemeenteraad groen licht geeft.’
Besluit gemeenteraad
Op dinsdag 4 februari bespreekt de Algemene Raadscommissie het plan. De gemeenteraad neemt naar verwachting op 18 februari een besluit.