HOORN – Het Hoornse college heeft een quick scan gedaan van de varianten voor een veilige fietsverbinding richting binnenstad. Dit als onderdeel van het programma Poort van Hoorn.
Tunnel of brug
Uit de quick scan blijkt onder meer dat de meest logische route over het Keern loopt. Fietsers kiezen de kortste route en de route is minder sociaal veilig. Zowel een tunnel als een brug zijn ruimtelijk mogelijk langs de route over het Keern. Bij een tunnel is er geen ruimte meer voor autoverkeer op het huidige kruispunt. Bij een brug is eenrichtingsverkeer op dit kruispunt mogelijk.
Planning 2015 en 2016
Eind 2014 buigt de gemeenteraad zich over een voorstel over de uitgangspunten voor activiteiten binnen de Poort van Hoorn in de bestuursperiode 2014 tot 2018. Dit gaat samen met het intrekken van eerdere besluiten over dit programma, en dan met name de aanleg van de Carbasiusweg en autotunnel onder het spoor.
In februari is er een tweede themabijeenkomst voor de raad over het onderzoek naar verkeersstromen in de Poort van Hoorn. Het college legt dan voor welke variant(en) zij het meest haalbaar achten. De raad kan hierop reageren. In maart volgt de besluitvorming in de raad over de definitieve verkeersvariant. Deze wordt vervolgens uitgewerkt in een ontwerp bestemmingsplan.
Vervolgens stelt het college in 2015 het bestemmingsplan op en brengt het in procedure. Doel is om eind 2015 een vastgesteld bestemmingsplan te hebben, zodat de gemeente in 2016 kan starten met de uitvoering.