STEDE BROEC – Het college van B en W gaat akkoord met voortzetting van het peuterspeelzaalwerk in de gemeente Stede Broec onder de vlag van Stichting Voor-School. Het college ging met deze stichting in gesprek toen bekend werd dat exploitant Estro Kinderopvang failliet was. Door de overname van de drie peuterspeelzalen Nijntje Pluis, de drie Turven en de Wurf, is het peuterspeelzaalwerk met circa 230 peuters in Stede Broec met ingang van 18 augustus gewaarborgd.
Keuze
De gemeente heeft de voorkeur voor Stichting Voor-School omdat de visie van deze stichting aansluit op de gemeentelijke visie op de integrale ontwikkeling van kinderen van 2 tot 12 jaar waarvan de peuters onderdeel uitmaken. Hierbij wordt de samenwerking met het onderwijs nadrukkelijk gelegd op de leeftijd van 4 – 6 jaar; de zogeheten ‘warme overdracht´ van het kinddossier via de Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Het gaat in Stede Broec om circa 45 peuters. Ook sluit Stede Broec hiermee aan op de komende kabinetsdoelstellingen: de versterking van de pedagogische kwaliteit, één kwaliteitskader voor alle voorschoolse voorzieningen en één financieringsstructuur voor werkende ouders.
Bovendien heeft de stichting Voor-School een not for profit doelstelling en toont zij zich betrokken bij de schoolbesturen. Wat ook aanspreekt is dat Voor-School ruime ervaring heeft met het uitvoeren van het peuterspeelzaalwerk in ondermeer Schagen, Hollands Kroon en Den Helder.
Lange historie
Het peuterspeelzaalwerk heeft een lange historie in Stede Broec. De afgelopen tien jaren heeft het een transformatie doorgemaakt van een kleinschalige organisatie naar een professionele organisatie. Vanuit de gemeente was de professionalisering een vereiste om kwaliteit en stabiliteit te kunnen waarborgen. Het college ziet het belang in van peuterspeelzalen met name om uitvoering te geven aan de wettelijk verplichte vroeg- en voorschoolse educatie en de wettelijke regierol met betrekking tot het peuterspeelzaalwerk als geheel. Ook wil het college dat kinderen in een vroeg stadium kunnen spelen met leeftijdgenootjes en zich zodanig te ontwikkelen, dat zij een goede start kunnen maken in het basisonderwijs.