ZWAAGDIJK-OOST – Winkelketen Action uit Zwaagdijk-Oost heeft de resultaten over 2014 bekend gemaakt. De omzet over 2014 is gegroeid tot € 1.506 miljoen, een stijging van 30%. De operationele winst* steeg met 29% naar € 165 miljoen en ook investeerde het bedrijf voor €55 miljoen in nieuwe winkels, logistiek, systemen en medewerkers.
De winkelketen is gegroeid met 108 nieuwe winkels: 21 in Nederland, 25 in België, 23 in Duitsland en 39 in Frankrijk (2013: 85 winkels). Hiermee heeft Action nu meer dan 500 winkels. Het totaal aantal medewerkers inclusief uitzendkrachten is met 5.580 gegroeid van 16.497 in 2013 naar 22.077 eind 2014 (FTE van 7.972 naar 10.056).
2015: Groei en nieuwe CFO
Ook voor het jaar 2015 is Action positief. Men verwacht wederom groei in omzet, resultaat, aantal winkels en aantal medewerkers. Het bedrijf focust zich op verdere internationale expansie en heeft de ambitie om in 2015 meer winkels te openen dan in 2014. Om deze groei te kunnen faciliteren wordt dit jaar gestart met de realisatie van een derde distributiecentrum. Ditmaal in de buurt van Parijs, Frankrijk. Voor deze groei heeft Action een nieuwe CFO gevonden, Frederik Lotz , die vanaf 24 augustus aanstaande bij Action in dienst treed als CFO. Lotz is op dit moment nog werkzaam als CFO bij Arla.
CEO tevreden
Ronald van der Mark, CEO Action, over de resultaten in 2014: “Samen is het ons gelukt om ook in 2014 een sterke groei in omzet en resultaat te realiseren. In 2013 kwamen we uit boven de magische grens van EUR 1 miljard omzet en die stijgende lijn hebben we in 2014 doorgezet. De omzet kwam uit op ruim EUR 1,5 miljard. We zijn in Nederland, Duitsland, België en Frankrijk met 108 winkels gegroeid. Hierdoor, en door de opening van ons distributiecentrum in Echt, hebben we ruim 5.000 nieuwe banen gecreëerd. En ondertussen zijn we gewoon blijven doen wat we altijd al deden: onze klanten blij maken met zeer betaalbare en verrassende producten.”
Retailer of the year
Van der Mark zit dit ook bij zijn klanten. “Action is in 2014 in een onderzoek onder 1 miljoen consumenten in negen landen uitgeroepen tot Retailer of the Year Europe 2014-2015. Daar zijn we bijzonder trots op. We zijn een relatief jonge retailer, met name in Frankrijk en Duitsland, en het is mooi om te zien dat onze klanten onze formule en de voordelen daarvan herkennen en weten te waarderen.”
Van der Mark vervolg: “We blijven ons focussen op verdere expansie. In 2015 gaan we opnieuw een groot aantal winkels openen in Frankrijk, Duitsland, België en Nederland. Hierdoor gaan we ook weer veel nieuwe enthousiaste collega’s verwelkomen. Samen met hen gaan we er voor zorgen dat onze klanten onze winkels blijven bezoeken. Onze medewerkers staan aan de basis van het succes van Action en hiervoor wil ik ze allemaal hartelijk bedanken.”