HOORN – Om de N23 Westfrisiaweg te realiseren, worden de bestaande provinciale wegen N302/N506 ten oosten en N507/ N243 ten westen van Hoorn verbreed. Ook komen er nieuwe op- en afritten, tunnels, viaducten, rotondes, parallelwegen en fietspaden.
De weg moet ingepast worden binnen het landschap en dat vraagt om extra ruimte. Dit betekent dat de bomen gekapt moeten worden die te dicht langs de weg staan, of op plekken staan waar een tunnel of viaduct wordt gerealiseerd. Maar soms moeten ook bomen gekapt worden omdat die het werk belemmeren, bijvoorbeeld als door een grote kruin niet geheid kan worden. Maar geeft de provincie aan: “We kappen namelijk niet alleen, we zorgen ook weer voor nieuwe aanplant.”
Zorgzaam
Het kapseizoen is vanaf november tot half maart. Dat heeft met het broedseizoen te maken. Ecologen onderzoeken alle bomen die gekapt moeten worden op vleermuizen en nog nestelende vogels. Als duidelijk is dat de bomen verlaten zijn, wordt een kapvergunning aangevraagd. De vergunningverlener bepaalt uiteindelijk of de bomen mogen worden gekapt.
Lokaal uitbesteed
De kapwerkzaamheden worden uitbesteed aan gespecialiseerde onderaannemers. We vinden het daarbij belangrijk om met bedrijven uit de buurt te werken. Zij kennen de omgeving en de omgeving kent hen. Zij zijn daardoor meer betrokken bij wat ze doen. Want lokale onderaannemers willen zorgvuldig hun werk doen.
Video tracé
Benieuwd naar de nieuwe N23 Westfrisiaweg? Bekijk hier in vogelvlucht (video) de route van Hoorn A7 naar Enkhuizen, of hier de route vanaf Scharwoude A7 via Obdam maar Heerhugowaard, aansluiting ring Alkmaar.