MEDEMBLIK – Ondernemers actief in de agrisector waren door Agritech Campus en Greenport NHN uitgenodigd bij de gemeente Medemblik. Tijdens de masterclass Agrimarketing; trends en ontwikkelingen worden de aanwezigen bijgepraat over marketing succesverhalen als Big Bang Broccoli en te denken in oplossingen met voedsel voor het gezondheidsprobleem.
Namens de gemeente Medemblik was wethouder Harry Nederpelt de gastheer van de middag. Medemblik als locatie voor deze agri-bijeenkomst is niet onlogisch volgens hem: “Medemblik is dé grootste gemeente van de regio Westfriesland. Totaal 700 agrarische bedrijven goed voor circa 4.000 banen wat overeenkomst met 20% van het totale beroepsbevolking. Trots op bedrijven als Proeftuin in Zwaagdijk die super initiatief bezig zijn om verder te komen.”
Samuel Levie
Samuel Levie was de eerste van de twee sprekers. Hij is als ondernemer actief met zijn eigen ambachtelijke worstenmakerij Brandt & Levie en is tevens eigenaar van Food Cabinet, een projectbureau dat zich specialiseert in voedselvraagstukken. Eén van zijn succesverhalen is de lancering van ‘Big Bang Broccoli’ als tegenhanger van de miljoenen marketingeuro’s voor de promotie van ongezond voedsel en de daarbij horende overgewicht problematiek.
Broccoli sexy maken
Levie geeft als voorbeeld Snickers: “Als suiker in plastic sexy kan zijn, dan kan dat ook met broccoli. Zonder de grote budgetten van de McDonalds en de Burger King wilden wij de broccoli vermarkten. En dat werd een succes. Met dank aan een mooie beelden en een goed netwerk.”
Daarin zit volgens Levie ook een kans voor kleinere partijen. Een aansprekend verhaal, helder, relevant en correct vertellen op een geloofwaardige manier. Dat is marketing zonder grote marketingbudgetten. Een trend die in de marketingsector als storytelling een nieuwe trend lijkt te zijn.
[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/193991294″ params=”color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false” width=”100%” height=”166″ iframe=”true” /]
Power to the Pieper
Zijn nieuwe project is om de aardappel weer sexy te maken. “Het is altijd al een goed product geweest, maar wordt als ouderwets gezien. Dus tijd om de aardappel op te piepen.” Die campagne is nu actief onder de naam ‘Power to the Pieper’. Geleerd van de broccoli campagne zal deze actie ook op de winkelvloer zichtbaar zijn. Of dit in tegenstelling tot de broccoli wel leidt tot zichtbare groei in de afname van consumenten zal aan het einde van het project moeten blijken.
“Zij leven er langer van en ik beter.”
Fedde Jonker
Fedde Jonker, commercieel directeur van Vezet een groente verwerkende bedrijf uit Warmenhuizen was de tweede spreker. Zijn presentatie had als thema gezond eten en er goed van leven. Te bekijken van twee kanten. Voor de consument, gezond eten is gezonder leven en voor de ondernemer hoe meer mensen gezond eten hoe beter dat voor de sector is qua omzet en winstgevendheid. Of zoals Jonker het verwoorde: “Zij leven er langer van en ik beter.”