AMSTERDAM – Blokker staat aan de vooravond van een radicale transformatie, die bij het bedrijf voor vernieuwing en ingrijpende verandering op alle fronten gaat zorgen. In de komende twee jaar investeert het bedrijf in totaal ruim €100 miljoen om van de winkelketen te moderniseren. Maar ook gaan er 390 arbeidsplaatsen verloren.
390 arbeidsplaatsen
De meer flexibele en efficiënte werkwijze in de nieuwe organisatie van Blokker brengt met zich mee dat circa 390 arbeidsplaatsen komen te vervallen. Heesen: “Wij moeten scherpe keuzes maken en dat heeft als gevolg dat er voor een aantal van onze medewerkers persoonlijk helaas vervelende consequenties zijn. Dit is een moeilijke boodschap voor de collega’s die het betreft. Wij gaan hen uiteraard alle mogelijke ondersteuning geven om ze te begeleiden naar ander werk. Deze maatregel, hoe moeilijk ook, hoort bij een transformatiestrategie die nodig is om met 7.000 Blokker collega’s een gezonde toekomst in te gaan. De grote investeringen en fundamentele transformatie doen wij omdat er behoefte is aan een vernieuwende omnichannel speler die kwaliteit weet te bieden tegen een goede prijs. Wij staan aan het begin van een nieuw hoofdstuk in de 120-jarige historie van Blokker.”
Metamorfose
Hoe de nieuwe winkels eruit gaan zien is duidelijk bij de Amsterdamse Bilderdijkstraat, daar is vrijdag na een metamorfose de allereerste Nieuwste Blokker winkel van Nederland geopend. In de komende twee jaar komt er elke werkdag een Nieuwste Blokker winkel bij. De vestiging in Hoorn, de bakermat van het bedrijf, wordt op dit moment na een verhuizing naar de Gouw klaar gemaakt voor de opening.
Het bedrijf maakt nu een scherpe keuze voor kwaliteit, voor een goede prijs. Hierbij spelen bekende merken en een nieuw te lanceren eigen merk een centrale rol bij het verrassen van de klant, zowel in de winkel als online. Winkeldeskundige Cor Molenaar ziet een verschuiving naar het gat dat V&D heeft achtergelaten.