HOORN – Woensdagavond tijdens een speciale leefbaarheid binnenstadsoverleg bij grandcafé Turf, stond een presentatie van de nieuwe binnenstadvisie op de agenda. De ruim 50 aanwezigen waren enthousiast over het plan en hadden op detail niveau nog wat extra aandachtspunten.
De totstandkoming van de binnenstad visie begon in voorjaar 2015. “Na de voorbereidingen konden we in juni naar buiten dat wij met de inwoners dit plan wilden gaan ontwikkelen. In september in de maand van de binnenstad via facebook, expertmeetings en binnenstadlabs voldoende input gekregen om dit plan te kunnen maken,” aldus Martin Sikkema, projectleider namens de gemeente Hoorn.
Aanleiding: stad verandert
Ad de Bond nam de bezoekers begon de presentatie met de aanleiding. De stad verandert. Het aantal inwoners was 100 jaar terug nog 12.000 en nu groeien we weer licht naar 5400 inwoners. We hebben te maken met een veranderende detailhandel, leegstand en vergrijzing. We moeten anticiperen op de ouder wordende mens. Maar ook op de groei van het aantal jonge gezinnen die bewust kiezen voor de binnenstad.
Het plan is samengesteld met vijf principes; Verhalen van Hoorn (DNA), Gemengde stad, Menselijke maat (kleinschalig), Bereikbaarheid op maat (wat voor stad wil je zijn) en binnenstad voor iedereen (geen poppenhuis). Daarmee kent het plan geen megalomane uitbreidingen maar kijkt ook juist naar het verleden en historische lijnen vanuit de binnenstad naar de ring daarom heen.
[su_document url=”http://http://s3-eu-central-1.amazonaws.com/onswfmedia/wp-content/uploads/2016/01/Binnenstad-in-beweging.pdf” width=”640″]
Kerkplein, lokale huiskamer
Tijdens de presentatie werden vijf betekenisvolle plekken getoond en benoemd. De Rode Steen is en blijft het formele plein met horeca. Op het kerkplein moet het verkeer ‘gas terug’ nemen. Minder ruimte om te parkeren en meer ruimte voor groen en terrassen rondom De Grote Kerk.
Entree van de stad
De bezoekers aan de stad via het NS station en transferium moeten een mooier ontvangst krijgen. Door het busstation en de ‘puist’ van een fietsenstelling te verplaatsen kan er een mooi groene ontvangst gecreeërd worden volgens het plan. De Bond: “Het mag gerust een stationsplein gaan worden.” Die ontvangstroute vervolgd via de Veemarkt waar ook de auto minder aanwezig moet zijn. De Veemarkt moet de loper naar de binnenstad worden.
Visserseiland; Wonen aan het water
Bewust prikkelend hebben de schrijvers van de havenvisie geopperd het nu nog parkeerterrein voor campers en touringcars te benutten voor wonen aan het water. Een stadshaven met wonen en haven met boten naast elkaar. Hierop kwamen vanuit de zaal toch wat tegengeluiden. “Het nu één van de weinige stilte gebieden en plekken waar het echt donker is in de stad.” Ook waren de meeste aanwezigen blij met de suggestie om de witte vloot alsnog te verplaatsen naar de Nieuwe Wal. Bond: “Kleine impact aldaar, wat er is al veel parkeer mogelijkheden dus ook ruimte voor de touringbussen.”
Reacties
De heer Van Vliet zag in de plannen veel overeenkomsten met eerdere door hem ingediende plannen aan toemalige wethouders Van der Meer en Sijm. Voor veel aanwezigen het bewijs dat het plan dus goed in elkaar zit. Wat de planning van het plan betrof zagen de presentatoren van het plan kansen om bepaalde delen al op korte termijn te kunnen uitvoeren.
Budget
“Hoe wordt dit betaald, is hier budget voor,” was een vraag uit de zaal. Wethouder Bashara beantwoorde die vraag dat veel al mogelijk is binnen reguliere budgetten. “Per onderdeel kijken naar een eigen financieringsmodel. Maar als we het echt willen, moet we ook dat geld voor elkaar krijgen.”
Werkbaar
Het plan haalt veel parkeermogelijkheden uit de binnenstad, hoe werkbaar is het volgens wethouder Bashara*. “Heel werkbaar. Ik schat dat 90% werkbaar is en slechts 10% een ideaal plaatje is. De auto meer uit de binnenstad houden is haalbaar. Door slimmer verkeersplan en een aantal parkeerplaatsen te verplaatsen (Kerkplein, Veemarkt) naar de buitenkant van de binnenstad. Deze binnenstadvisie is geen luchtfietserij.”
Hoe verder?
Het plan is nog niet klaar. Volgens De Bond pas voor 70% gereed. Komende dinsdag wordt het plan besproken in de raadscommissie waarna het met aanpassingen daarna in de raad wordt besproken. Daar zal het uiteindelijke binnenstad visie worden bepaald.
Download hier de presentatie van binnenstads visie [pfd bestand, 12mb].
*edit: Quote wethouder Bashara aangepast. Het betrof geen 200 parkeerplaatsen maar tientallen op een totaal van 200 parkeerplaatsen