WESTFRIESLAND – De zeven Westfriese gemeenten willen met een gezamenlijke agenda en een aangetrokken coördinator meer halen uit de toeristische ambities die zij hebben. Alle partijen gaven aan de meerwaarde in te zien om samen te werken en op die manier de regio op de kaart te zetten. Niet alleen het aantrekken van meer toeristen, maar ook het bundelen van kennis onderling om de gezamenlijke ambities waar te maken. De regio heeft een toeristisch coördinator aangetrokken om onder andere een uitvoeringsplan te maken en een regionaal toeristische platform op te zetten.
Gezamenlijke ambities
De gemeenten in Westfriesland hebben veel gemeenschappelijk; een rijke cultuurhistorie en een sterke oriëntatie op waterrecreatie. Een unieke combinatie voor een regio. De gemeenten willen samen met de ondernemers de regio nog aantrekkelijker maken om zo meer bezoekers naar de regio te trekken. Ook het verhogen van de bestedingen per bezoeker is in de ambities opgenomen.
Met de ondernemers uit de regio wordt geïnventariseerd wat hun ambities zijn en vooral hoe zij hier gezamenlijk mee aan de slag gaan. “We moeten gezamenlijk optrekken voor meer toeristen en hogere bestedingen”, aldus wethouder Ben Tap (gemeente Hoorn) en Harry Nederpelt (gemeente Medemblik).
Meer samen laten vallen
Recent is de marketingorganisatie Holland boven Amsterdam (HbA) opgericht. HbA zorgt voor de marketing en promotie van het hele gebied boven Amsterdam en dus ook van de regio Westfriesland. Wethouder Tap: “Als samenwerkende gemeenten investeren we hier al in en we willen HbA dan ook voorzien van ons gezamenlijke product. Geen losse flodders of folders.”
Ondernemers betrekken
De wethouders voegen daaraan toe dat meer bezoekers uiteindelijk ook leidt tot meer werkgelegenheid in verschillende sectoren en tot meer inwoners. Wethouder Nederpelt: ”Ondernemers steunen ons pleidooi en weten als geen ander wat de behoeften van toeristen zijn.”
Michel Bakelaar is een onafhankelijke verbinder voor de regionale samenwerking op toeristische gebied en zal de komende zes maanden samen met de ondernemers een uitvoeringsprogramma opstellen. Daarnaast zet hij zich in om de lokale overlegorganen en organisaties te verbinden en om te komen tot een regionaal overlegplatform. De samenwerkende gemeenten onderschrijven dat ondernemers als geen ander weten wat de behoefte van de klant is. Wat uiteindelijk in het uitvoeringsprogramma komt, wordt dus bepaald door de ondernemers. Michel Bakelaar zal daarvoor de ondernemers op komen zoeken om van hen te weten te komen wat zij gerealiseerd willen hebben.