HOORN – In het 42 kilometer lange tracé van de N23 Westfrisiaweg worden tien viaducten gebouwd zodat het verkeer geen last heeft van kruisend verkeer. Op sommige locaties wordt daar al volop aan gewerkt. Rondom Hoorn worden in de laatste twee weken van juli bij twee viaducten ‘s nachts de liggers (het dek van het viaduct) in gehesen. Dat gaat gebeuren bij de Strip in Zwaag en bij de aansluiting A7 Hoorn-Noord.
Op het moment dat de liggers worden in gehesen, kan verkeer gedurende een korte periode niet over de weg rijden. Weggebruikers kunnen deze nachten het volgende verwachten:
- 18-22 juli ’s nachts: verkeershinder ter hoogte van de Strip (Zwaag)Van 18 tot en met 22 juli werkt Heijmans tussen 19.00 en 5.00 uur op de N302 Westfrisiaweg aan het toekomstig viaduct nabij de Strip. Om de liggers in te kunnen hijsen, vinden hier meerdere verkeersstops plaats van maximaal vijftien minuten, ter plaatse begeleid door verkeersregelaars.
- 25 -29 juli ’s nachts: verkeershinder A7 Hoorn-NoordOm de liggers van het toekomstig viaduct bij de A7 Hoorn-Noord veilig in te kunnen hijsen en de verkeershinder minimaal te houden, werkt Heijmans van 25 tot en met 29 juli ‘s nachts. In de nacht van 25 op 26 juli en de nacht van 27 op 28 juli, is toerit 9 bij de A7 Hoorn-Noord richting Den Oever afgesloten.Ook vinden in de nachten van 25 tot en met 29 juli tussen 23.00 en 4.00 uur op de A7 ter hoogte van Hoorn-Noord in beide richtingen meerdere verkeersstops plaats. Het verkeer wordt ter plekke maximaal vijftien minuten tot stilstand gebracht. Dit is nodig omdat het gevaarlijk is voor verkeer om over de weg te rijden tijdens het plaatsen van de liggers.
Toekomstige situatie
De aansluiting van de N23 Westfrisiaweg op De Strip wordt in de toekomst ongelijkvloers. De Strip blijft op maaiveld en de N23 Westfrisiaweg gaat hier overheen. Ter plaatse wordt de N23 Westfrisiaweg een 2×2-baansweg, waar men 100 kilometer per uur mag rijden. Er komen toe- en afritten naast de N23 Westfrisiaweg, die door rotondes worden aangesloten op de omliggende wegen. Het viaduct dat nu gebouwd wordt, is voor de toekomstige noordelijke rijbaan van de N23 Westfrisiaweg.
Bij de afrit A7 Hoorn-Noord wordt een extra viaduct gebouwd, waarmee de aansluiting helemaal ongelijkvloers is. De verkeersstromen vanaf de A7 richting Enkhuizen en het verkeer de andere kant op worden van elkaar gescheiden door aparte viaducten. Hiermee wordt de aansluiting tussen de rijksweg A7 en de N23 Westfrisiaweg een belangrijk knooppunt, dat veel verkeer kan verwerken.
Uitleg: De bouw van een viaduct
Het werkt dat? “Met een viaduct gaat de weg letterlijk de hoogte in. Allereerst moeten de zogeheten landhoofden, het grondlichaam waar een viaduct op steunt, worden gebouwd. Daarna worden de pijlers geplaatst, een soort betonnen pilaren waar het viaduct zelf uiteindelijk op komt te liggen. Vervolgens worden de liggers in gehesen en op deze pijlers geplaatst. Als ook de liggers zijn geplaatst, wordt het dek geasfalteerd en wordt markering en geleiderails aangebracht.
Daarna moet de verbinding tussen het landhoofd en de toekomstige weg nog worden gemaakt. Met deze werkzaamheden gaat Heijmans na de zomer verder. Als dit klaar is èn de weg is aangesloten op de toekomstige rijbaan, kan het verkeer over het viaduct gaan rijden.”