WESTFRIESLAND – De provincie Noord-Holland werkt de komende jaren aan de realisatie van de N23 Westfrisiaweg, een dwarsverbinding door Noord-Holland. Met de afrit bij Avenhorn is een eerste gedeelte al afgerond, bij andere delen zoals tussen Oostergouw en Zevenhuis wordt het nieuwe vierbaanstrace zichtbaar met het nieuwe asfalt en geluidsscherm. (zie foto)
Tussen Heerhugowaard en Enkhuizen wordt momenteel op al veel plekken langs het 42 kilometer lange tracé hard gewerkt. De komende periode start de daadwerkelijke bouw van rotondes, viaducten en onderdoorgangen, waardoor steeds meer zichtbaar wordt in de omgeving. Dit blijkt onder andere uit de voortgangsrapportage N23 Westfrisiaweg, die op 17 mei 2016 is verschenen.
Heijmans verwacht nu dat een deel van de werkzaamheden pas in de tweede helft van 2018 klaar zal zijn.
Planning
Uit de voortgangsrapportage blijkt ook dat mogelijk niet alle werkzaamheden conform planning worden uitgevoerd. Tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden loopt aannemer Heijmans tegen een aantal zaken aan. Helaas leidt een beperkt aantal daarvan tot enige vertraging. Zo heeft de aannemer aangegeven dat de zetting van de ondergrond op een enkele locatie meer tijd vraagt dan bij de start van het project (in juni 2014) verwacht. Heijmans verwacht nu dat een deel van de werkzaamheden pas in de tweede helft van 2018 klaar zal zijn. En dat hiermee de contractuele mijlpaal openstelling van de gehele weg voor de gestelde datum van eind 2017 niet langer haalbaar is.
Gedeputeerde Elisabeth Post (Mobiliteit): “Ik stel vast dat er vooruitgang wordt geboekt en dat het bouwen van rotondes, viaducten en onderdoorgangen nu echt begint. Tegelijkertijd stelt het mij teleur dat de contractuele mijlpaal nu uit het vizier dreigt te geraken. Ik heb Heijmans laten weten dat ik verwacht dat zij er alles aan doet om de gevolgen van deze vertraging te beperken.”
Video interview oktober 2015
Omgevingsmanager Ben Böing van Heijmans sprak al eerder voor onze microfoon over de moeilijke grond in deze regio.
Waar wordt aan gewerkt?
Het voorbereidend werk – zoals archeologie en grondverwerving – is zo goed als afgerond. Langs het gehele (toekomstig) tracé wordt gewerkt. In het oostelijk gedeelte, van de A7 Hoorn-Noord tot aan Enkhuizen is de afgelopen anderhalf jaar heel veel zand gereden. Dat is grotendeels afgerond, het wachten is nu op het ‘zetten’ van de grond. Bij de A7 bij Hoorn-Noord is de bouw van een nieuw viaduct gestart. Ook de bouw van de onderdoorgangen bij de Streekweg en Binnenwijzend (Drechterland) vordert gestaag. Uit metingen blijkt dat de reistijd op het tracé Westfrisiaweg niet verslechtert door de werkzaamheden.
Vooruitblik
De komende maanden wordt de aanleg van de nieuwe weg steeds zichtbaarder door de bouw van onder andere tunnels, viaducten en bruggen. In het westelijk gedeelte (tussen Heerhugowaard en de A7 bij Avenhorn) gaat ProRail verder met de bouw van de spooronderdoorgang bij Heerhugowaard, wat al behoorlijk vordert. Ook start hier de komende maanden het bouwen van een voetgangersbrug, rotondes en fietstunnels. In het oostelijk gedeelte start de bouw van een aantal belangrijke overgangen, bijvoorbeeld een viaduct bij de Wogmergouw en de Strip (beide in Zwaag).
N23 Westfrisiaweg
De provincie Noord-Holland zorgt met haar partners voor een nieuwe verbinding tussen Alkmaar en Enkhuizen, de N23 Westfrisiaweg. De verbinding verbetert de doorstroming van het verkeer, de verkeersveiligheid en leefbaarheid in de regio en bevordert de economie en werkgelegenheid. Zie ook: www.n23westfrisiaweg.nl.