HOORN – Dinsdagochtend 6 juni 2017 begon de losse kaartverkoop voor de voorstellingen in Schouwburg het Park voor het seizoen 2017/2018. Het was direct een drukte bij de fysieke kassa, maar ook op de website. Via social media werden wachttijden van 2 uur gemeld. En voor wie kaarten wil voor Jochem Myjer, deze waren om 09.15 uur uitverkocht.
“Om 08.30 uur stond er al een wachtrij op de website én zelfs een wachtrij voor de fysieke kassa. Om 09.00 uur gingen we open en om 09.15 uur was Jochem Myjer uitverkocht. Dat was de voorstelling waar het verzoek het grootst was”, aldus Cynthia Dekker namens Het Park. “Andere voorstellingen die direct hard lopen zijn The Incredible Dr. Pol, Guido Weijers, Ton Kas, Nick en Simon, The Analogues en Vrienten, Kooymans & de Groot.” Dat was de tussenstand rond 14.00 uur.
Wachtrijen
Om de website niet te laten overbelasten is er voor de website van Het Park, www.hetpark.nl een digitale wachtrij geplaatst. Deze controleerde om de 5 minuten of de website een nieuwe bezoeker aan kon. “Aan het einde van de 5 minuten gaat hij bepalen wat jouw positie in de wachtrij is. Als je nog niet aan de beurt bent om op de website te betreden, gaat hij inderdaad opnieuw aflopen.”
Deze tijden werden later aangepast naar om de 2 minuten en staat inmiddels op 1 minuut. “Nog steeds hebben we een wachtrij op de website. We zagen om 11.00 uur even een lichte daling, maar om 12.00 uur (opening kassa en lunchtijd) een enorme stijging. Dat houd nu nog steeds aan.”
Teleurgestelde reacties
Bij grote drukte horen ook teleurstellingen. “Tig keer ververst en weer niet doorheen te komen… probeer het elk jaar weer maar nog nooit kaarten kunnen kopen voor Jochem?”, reageert Esther op facebook. “Zit je keurig netjes te wachten 10 min voor tijd, site licht er al uit waar doe k het dan nogvoor vind het niet eerlijk ook telefoon ligt er uit.” aldus Veronica op facebook. Ook zij had graag de kaarten van Jochem Myjer willen kopen. Om meer bezoekers een kans te geven is er een maximum van 4 kaarten per bestelling. Ellen baalt ook “Precies 2 uur in de wacht gestaan. Dan eindelijk op de website komen om te zien dat het uitverkocht is. Echt een geweldig systeem.”
Fons ziet het ook graag anders: “Dramatisch systeem! Is het nu zo moeilijk om ons van een beetje info te voorzien tijdens het wachten?! Dat kan toch ook anders?” Wellicht een goede tip voor volgend jaar. Twee uur wachten terwijl jouw voorstelling van Jochem Myjer al na 15 minuten was uitverkocht had veel onnodig wachten en ergernis daarbij kunnen voorkomen.
Tips
Voor mensen die nog kaarten willen bestellen heeft Het Park de volgende tips. “Door te wachten op de wachtrij, meerdere pc’s aan hebben staan. Misschien te bestellen op momenten dat het rustiger is op de site (rond 11.00 tot 12.00 uur, 15.00 – 17.00 uur).”