17 november 2018 – Column: Sjaak Grosthuizen: Best te filmen
Cut! Scene 16 staat er op, mensen! Even luisteren voordat we met scene 17 beginnen. Maar eerst wil ik een paar opmerkingen maken over de afgelopen scenes, zodat je die kunt meenemen in de volgende. Ik gebruik voor het gemak maar even de namen van de rollen die je speelt. Chris, tot nu toe uitstekend getypeerd. De malle opmerking dat de meerderheid van de Hoornse bevolking tegen de flexwoningen is heb je niet overdreven duidelijk gezegd en alleen het fronzen van Sjaak plakken we erbij. Sorry Sjaak, dat je verder bijna niet in beeld komt. Dat is nu eenmaal het script. Ook Aart – waar zit je? Ja, daar – ook jij komt er in de laatste take beter uit. Mooi gebaar, de krant met de foto van flexwoningen waar de landelijke VVD wel enthousiast over is, naar Chris ophouden. Je keek er dit keer tenminste triomfantelijk én geïrriteerd genoeg bij. Ahr Tie, je zit goed in je rol. Op en top the elder statesman. De beheersing van je houding en stem zodat je de verschrikkelijkste beweringen zonder blikken of blozen kan uiten: prima. Je statement, waaruit men net niet duidelijk genoeg kan opmaken dat je alle gescheiden ouders en jongeren op één hoop gooit met onoplosbare probleemgevallen in de samenleving staat er nu goed op. Spelen met ongelooflijke geloofwaardigheid en geloofwaardig ongeloof, daar hadden we het laatst over, heb je goed opgepakt.
Even een paar opmerkingen over de komende scenes, de schorsingen. Roger en Chris, in de schorsingsscene mag je buiten het bereik van de microfoons stevig uithalen over de afgelopen scène. Zonder geluid, dus leef je uit in je motoriek. Menno en Jan, we breiden jullie rol een beetje uit bij de lange schorsing. Jan heeft na een blik op zijn horloge de aandacht gevestigd op Menno, die als ’t ware op de uitkijk staat of de laatste fracties nu eindelijk ook klaar zijn. Jan, niet te veel zuster Anna ziet gij al iets komen houding, maar een beetje irritatie mag je wel laten zien. Judith, je moet deze dag gebruiken om je verkiezingsuitspraken over spoedzoekers te laten horen. Dat wil ik ook zien in de manier waarop je van het ene overleggroepje naar het andere stapt. Kijk niet te fanatiek. Je bent gepokt en gemazeld en weet hoe je mensen iets duidelijk kunt maken. Ik wil wel even een apart shot maken van je gevoel van teleurstelling, maar die maken we later en dan monteren we dat stukje gewoon in deze scene. Datzelfde komt in scene 20, wanneer je je eigen motie toch blijft inbrengen. Hou in gedachten dat dit de laatste mogelijkheid is om te laten zien dat je niet zomaar je verkiezingsbelofte te grabbel gooit. Even iets over de rollen van Arnica en Dick. Jullie zijn fractievoorzitters, maar jullie beseffen wel dat jullie vorige fractieaanvoerders Judith en Dirk op dit onderdeel de regie hebben. Je bent er wel steeds dichtbij en Dick, kijk steeds alsof je het goed kunt volgen. Ik wil aan je houding en gezicht zien, dat je het helemaal met Dirk eens bent. Arnica, voor jou geldt hetzelfde. Ga ook even langs de grime, ik denk dat iets meer kleur op je wangen kan bijdragen aan de spanning van de scene.
Dan nog even over de scene van de tweede schorsing. Dirk, jij staat, nee, dat doe je zittend. Jij zit en alle fractievoorzitters staan rond jou en de discussie is verhit. We maken er later een mixje van stemmen bij. Daar wil ik het met de scenarist nog over hebben. Judith, ik zie bij jou dan even dat je het nieuwe bemiddelingsvoorstel van Dick niet ver genoeg vindt gaan, maar je blijft wel betrokken. Annet, we eindigen deze scene met jou, terwijl je de nieuwe motie ronddeelt. Ik weet niet of we het stukje waarin je de waterkaraf en de glazen ververst hierin gebruiken. Misschien monteren we dat in de lange schorsing. Marion, even kijken, ja, Marion, als wethouder weet je welke kant het op gaat. Je mag best laten zien dat je het fijn vindt dat het flexwoningengedoe nu eindelijk aan het eind zit, maar kijk niet te triomfantelijk. Ingehouden feestelijk of zoiets. Ach, René, voor jou toch een kleine wijziging in het script. Je toont je superieur bij het gedoe. Vermijd elke emotionele uitdrukking, je staat hier boven. Niek, niet Nico, maar Niek. Heb je de tekst nu goed in je hoofd zitten? Sorry vriend, maar je moet jezelf even als een intellectueel neerzetten die goed uit zijn woorden kan komen.
Ik denk, dat ik nu alles wel gehad heb. Toch nog even over de dramatiek. Een beetje aanzetten mag. Moet zelfs, anders lijkt het of het nergens over gaat. Ik ga morgen verder met de scenes over de spoedzoekers en urgente woningzoekers. Dan gaat het over echte drama. De film heet niet voor niets Geen huis, geen leven. Willen de drie spoedzoekers op de publieke tribune er voor de komende twee scenes er niet al te relaxed bij gaan zitten? Oké dus. Iedereen naar de juiste plaatsen en dan starten we met scene 17. Klaar? Geluid klaar? Camera klaar? Scene 17 take 1 en go!