HOORN – De Hoornse Raad heeft dinsdag in meerderheid gekozen om een plafond en wachtlijst voor het verlenen van parkeervergunningen in de binnenstad en dit te koppelen aan een parkeernorm van 0 voor nieuwbouw (optie 1). Hierdoor is nieuwbouw in de binnenstad van Hoorn mogelijk zonder de eerder nog verplichte realisatie van een parkeerplaats per nieuwe woning.
Parkeerdruk
Op dit moment zijn er meer parkeervergunningen voor bewoners verleend dan er parkeerplaatsen beschikbaar zijn. Door het aantal te verstrekken bewonersvergunningen te maximaliseren ontstaat er een plafond. Met het instellen van het plafond en de wachtlijst hoopt Hoorn dat de parkeerdruk geleidelijk terugloopt.
Door de parkeernorm voor wonen (woningen) in de binnenstad op O te stellen, kunnen de gewenste ontwikkelingen in de binnenstad doorgaan. Door de koppeling met het plafond, blijven bewoners (met een beperkte wachttijd) de mogelijkheid houden op een parkeervergunning, als zij dat wensen. Hierin verschilt dit beleid met dat van het O-vergunningbeleid.
Parkeerfonds
Het CDA brak via Dirk Oud een lans voor het instellen van een parkeerfonds. “Met de keuze voor optie 1 komen alle lasten bij de bewoners en de gemeente. Een parkeernorm van 0 geeft verkeerde prikkel aan ontwikkelaars.” Tegenstanders verwachten dat het instellen van dit fonds met mogelijke kosten van 9.000 euro per nieuwe woning de verkoopprijs van de woning met dat bedrag zal ophogen.
Wethouder Bashara deelt de zorg dat een parkeerfonds een prijsopdrijvende werking heeft. Hij ziet dat het vooral voor goedkopere woningen een potentieel probleem is. “Alleen een parkeerfonds is in de praktijk ook geen optie. Want dan moet je meteen parkeerplaatsen realiseren. Dat kan niet.”
Dit laatste benadrukte ook Arthur Helling van D66. Hij is bang dat er in de nabije buurt geen ruimte is om parkeerplaatsen te realiseren wat de deur opent naar gerechtelijke acties van de bewoners. “Het fonds kan wel op de langere termijn een optie zijn. Dat kunnen we meenemen in de bredere parkeerdiscussie. Je moet dit dus in combinatie doen met de andere opties,” aldus Bashara.
Stemming
JOH, HOP, HSP, VOCH, Zetel18, GroenLinks, Tijdelijke Lijst Socialisten, D66, Hoorns Belang en Hoorn Lokaal kozen voor optie 1. Tegen waren Fractie Tonnaer, CDA, Sociaal Hoorn en VVD.
Het besluit van dinsdag wordt in februari in de Raad vastgesteld in de nieuwe parkeerverordening.