HOORN – Organisatoren van Hoornse evenementen waren maandagavond uitgenodigd voor een informatieve bijeenkomst bij Duvels in Hoorn. Hoe kunnen deze evenementen nog beter samenwerken en welke rol speelt het nieuwe Hoorn Marketing hierin. Daarnaast ook een presentatie over Puur Hoorn, geluidswetgeving en platform Voor een Mooie stad.
Citymarketeer Stefan Kraft van Ermel trapte de avond af. Hij blikte kort terug op de start van ‘Ik hou van Hoorn’, het inhoudelijke programma van Hoorn Marketing. “Mensen hebben soms het idee dat ik al 1,5 jaar bezig ben, maar dat is pas sinds medio oktober 2017.” Het project de ijsbaan op de Roode Steen werd door het slechte weer het niet wat vooraf was beoogd, maar heeft volgens de citymarketeer wel mooie publiciteit en waardering gekregen. De exacte cijfers worden dinsdagmiddag bekend gemaakt in een onderzoek naar de marketing waardering van Hoorn, Haarlem, Amsterdam en Alkmaar.
Wat is Hoorn Marketing niet
Tijdens zijn presentatie is Stefan Kraft van Ermel ook duidelijk wat Hoorn Marketing niet is. “Wij zijn geen subsidie verstrekker.” Hij doelt hiermee op de subsidie van € 250.000 vanuit de gemeente Hoorn (€ 200.000) en OSH (€ 50.000). Ook wordt duidelijk gemaakt dat citymarketing niet gelijk staat aan citymanagement. Een rol die in Hoorn nog niet is ingevuld, maar wel wenselijk is blijkt vanuit de zaal.
Hieruit blijkt dat het speelveld van Hoorn Marketing nog niet bij alle organisatoren even duidelijk is. “Dus jullie zijn niet de partij die de evenementen in Hoorn promoot,” was een tegenvraag van de organisatie van de Kaasmarkt. Kraft van Ermel: “Wij willen zeker helpen met tips voor marketing, ook kunt u uw marketing budget bij ons onderbrengen, maar wij kunnen dit niet uit eigen middelen financieren. Wel kunnen wij de verbindende partij zijn.”
Big Events
Hoorn Marketing kijkt ook vooruit. De huidige website mooihoorn.nl wordt in april opnieuw gelanceerd als ikhouvanhoorn.nl met informatie voor inwoners en bezoekers. De ‘ik hou van Hoorn’- bakfiets komt weer terug op de Roode Steen en er wordt hard gewerkt aan enkele Big Events. De Fitse Stad van Nederland, de winterparade en de Iron Man in de zomer van 2019. Tevens het jaar waarin De Gouden Eeuw landelijk groots wordt gepromoot met een belangrijke rol voor Hoorn.
Samenwerking
De organisatoren van de avond, Stichting evenementen Roode Steen, Hoornse Stadsfeesten en de gemeente Hoorn zijn zoeken bewust naar kansen van samenwerken en kansen. Vanuit de citymarketeer “Hoe kunnen we Hoorn nog mooier maken”, ook door duurzaam en groen actief te zijn op de eigen evenementen via Puur Hoorn. Rob Bennis introduceerde het platform ‘Voor een mooie stad’ en de diverse succes die er nu al zijn behaald. Een ideaal middel om de financieringsbehoefte van evenementen om te zetten in concrete verzoeken in materialen en middelen. Dit vergroot de kans op participatie en daarmee het succes van het project op het platform.
Hoe de kennis van de aanwezige evenementen beter ingezet kon worden, werd positief op gereageerd. Het vormen van een online kennis en vragen platform voor organisatoren zou hiervoor een goede invulling zijn.
Na de presentaties werd de avond nog verder besproken aan de bar. Het maken van Hoorn tot een mooie stad heeft meerdere handvatten gekregen en de rol die evenementen en Hoorn Marketing hierin spelen is iets duidelijker geworden voor diverse bezoekers. Een mooi startsein voor een nieuw voorjaar en zomer vol met evenementen in Hoorn.