WESTFRIESLAND – Het einde van de werkzaamheden aan de N23 is inzicht. Hier onder foto’s en de plannen en wanneer het gereed is (onder voorbehoud). Foto’s: Aerovista Luchtfotografie. Tekst: Projectbureau N23 Westfrisiaweg
Middenweg, Heerhugowaard
Toekomstige situatie:
De toekomstige N194 gaat onder de Middenweg door. Er komen geen op- en afritten naar en van de Middenweg.
Gereed: eind juli 2018
Molenweg, Heerhugowaard
Toekomstige situatie:
De Molenweg is afgesloten voor doorgaand gemotoriseerd verkeer, maar blijft toegankelijk voor fietsers. Zij kunnen via een onderdoorgang onder de toekomstige N194 door. Voor de hulpdiensten wordt een op- en afrit gemaakt, zodat de noordkant van de Molenweg bereikbaar blijft.
Gereed: Sinds 25 juni is de Molenweg dicht voor gemotoriseerd verkeer en is de fietsonderdoorgang open.
Let op: van maandag 2 juli 06.00 uur tot en met donderdag 5 juli 2018 17.00 uur is de Molenweg afgesloten voor (brom)fietsers. De omleidingsroute loopt via de parallelweg Krusemanlaan.
Aansluiting de Braken Krusemanlaan, Heerhugowaard
Toekomstige situatie:
Ten westen van de Oostdijk en de Ringvaart ligt een rotonde ter hoogte van de Krusemanlaan. Hier buigt de toekomstige N194 af richting de Molenweg/Middenweg.
Gereed: deels in gebruik, eind juli 2018
Ringvaart, Heerhugowaard
Toekomstige situatie:
Vanaf de rotonde bij de Krusemanlaan wordt aan de zuidkant van de toekomstige N194 (huidige N507) een parallelweg voor langzaam verkeer aangelegd. Ook komt er een nieuw fietspad, dat van de Krusemanlaan naar Obdam loopt, met een aparte fietsbrug over de Oostdijk en de Ringvaart. De bestaande landbouwbrug over de Ringvaart wordt vervangen door een nieuwe.
Gereed: oktober 2018
Weerestraat, Obdam
De kruising van toekomstige N194 (huidige N507) met de Weerestraat is veranderd in een rotonde met twee rijstroken. Fietsers rijden via een fietstunnel onder de N194 door.
Gereed
Aansluiting Dorpsstraat, Obdam
De kruising van de toekomstige N194 (huidige N507) met de Dorpsstraat in Obdam wordt ongeveer 200 meter naar het oosten verplaatst en veranderd in een rotonde met twee rijstroken. Via twee verbindingswegen (zuid en noord) sluit de rotonde weer aan op de Dorpsstraat. Ter hoogte van de oude kruising komt een fietstunnel met voetpad, waardoor fietsers en voetgangers veilig onder de N194 door kunnen. De nieuwe weg sluit bij de kruising naar de bestaande Dorpsstraat ook aan op de Laan van Meerweijde.
Rotonde: gereed
Fietstunnel gereed: december 2018
Rotonde Dorpsstraat, Obdam
De kruising van de toekomstige N194 (huidige N507) met de Dorpsstraat in Obdam wordt ongeveer 200 meter naar het oosten verplaatst en veranderd in een rotonde met twee rijstroken. Via twee verbindingswegen (zuid en noord) sluit de rotonde weer aan op de Dorpsstraat. Ter hoogte van de oude kruising komt een fietstunnel met voetpad, waardoor fietsers en voetgangers veilig onder de N194 door kunnen. De nieuwe weg sluit bij de kruising naar de bestaande Dorpsstraat ook aan op de Laan van Meerweijde.
Rotonde: gereed
Fietstunnel gereed: december 2018
Fietstunnel Dorpsstraat, Obdam
De kruising van de toekomstige N194 (huidige N507) met de Dorpsstraat in Obdam wordt ongeveer 200 meter naar het oosten verplaatst en veranderd in een rotonde met twee rijstroken. Via twee verbindingswegen (zuid en noord) sluit de rotonde weer aan op de Dorpsstraat. Ter hoogte van de oude kruising komt een fietstunnel met voetpad, waardoor fietsers en voetgangers veilig onder de N194 door kunnen. De nieuwe weg sluit bij de kruising naar de bestaande Dorpsstraat ook aan op de Laan van Meerweijde.
Rotonde: gereed
Fietstunnel gereed: december 2018
Wogmeer
Toekomstige situatie:
Bij de kruising van de toekomstige N194 (huidige N507) met Wogmeer komt een rotonde met twee rijstroken. Ten noorden van Wogmeer komt een fietstunnel met voetpad.
Tussen Wogmeer en Spierdijk komen twee voetgangersbruggen. Daarmee kunnen wandelaars op het laarzenpad “Rondje Wogmeer” de N194 oversteken.
Rotonde: oktober 2018
Fietstunnel gereed: november 2018
Voetgangersbrug gereed: september 2018
Tussen Spierdijk en Wogmeer
Kruising Spierdijkerweg, Spierdijk
Toekomstige situatie:
Bij de kruising van de toekomstige N194 (huidige N507) met de Spierdijkerweg komt een rotonde met twee rijstroken. Er komt een fietstunnel met voetpad.
Rotonde gereed: oktober 2018
Fietstunnel gereed: oktober 2018
Voetgangersbrug gereed: september 2018
Westeinde, Berkhout/De Goorn
Toekomstige situatie:
Op de kruising van Westeinde met de toekomstige N194 (de huidige N507) komt een rotonde met twee rijstroken. Hierdoor stroomt het verkeer straks beter door. Er komt een fietstunnel met voetpad onder de N194 door.
Rotonde: gereed
Fietstunnel gereed: medio september 2018
Tussen Vredemakersweg en Westeinde
Vredemakersweg, Berkhout/De Goorn
Toekomstige situatie:
Bij de kruising van de Vredemakersweg met de toekomstige N194 (huidige N507) wordt de huidige rotonde verbreed tot een rotonde met twee rijstroken. Hierdoor stroomt het verkeer beter door. Ten zuiden van de rotonde komt een fietstunnel met voetpad onder de N194 door.
Rotonde: gereed
Fietstunnel gereed: oktober 2018
Splitsing N243/Jaagweg, Avenhorn
Toekomstige situatie:
Het stuk N243/Jaagweg tussen Avenhorn en de A7 (de toekomstige N194) wordt verdubbeld naar 2×2 rijstroken. Al het langzaam rijdend verkeer wordt verplaatst naar de naastgelegen Lijsbeth Tijsweg. De Lijsbeth Tijsweg is verbreed, zodat ook fietsverkeer hier veilig kan rijden. Het fietspad direct langs de Jaagweg is verwijderd.
Gereed: begin september 2018 Jaagweg
Jaagweg, Avenhorn
Toekomstige situatie:
Het stuk N243/Jaagweg tussen Avenhorn en de A7 (de toekomstige N194) wordt verdubbeld naar 2×2 rijstroken. Al het langzaam rijdend verkeer wordt verplaatst naar de naastgelegen Lijsbeth Tijsweg. De Lijsbeth Tijsweg is verbreed, zodat ook fietsverkeer hier veilig kan rijden. Het fietspad direct langs de Jaagweg is verwijderd.
Gereed: begin september 2018 Jaagweg
Aansluiting A7, Avenhorn
Toekomstige situatie:
De aansluiting van de toekomstige N194 (huidige N243) op de A7 is aangepast, om de doorstroming te verbeteren. De op- en afritten aan de oostkant van de A7 (richting Hoorn) zijn meer naar het zuiden verplaatst, waardoor ook een deel van de N247 is aangepast. Aan de westzijde van de A7 (richting Heerhugowaard) is de afrit voor verkeer uit noordelijke richting aangepast, zodat er een betere aansluiting op de N194 is.
Gereed: begin september 2018
Aansluiting A7, Hoorn-Noord
Toekomstige situatie:
De aansluiting van de toekomstige N307 (huidige N302) op de A7 wordt helemaal ongelijkvloers. Dit betekent dat de toe- en afritten over de A7 heen worden gebouwd. De fietstunnel onder de weg door, tussen de A7 en de Wogmergouw blijft in gebruik voor fietsers op het Rijsdampad. Omdat de weg wordt verbreed, wordt deze fietsonderdoorgang verlengd.
Gereed: begin september 2018
Fietstunnel Rijsdampad, Zwaag
Toekomstige situatie:
De fietstunnel onder de weg door, tussen de A7 en de Wogmergouw blijft in gebruik voor fietsers op het Rijsdampad. Omdat de weg wordt verbreed, wordt deze fietsonderdoorgang verlengd.
Gereed: begin september 2018
Wogmergouw, Zwaag
Toekomstige situatie:
De toekomstige N307 (huidige N302) gaat over de Wogmergouw/Hoornseweg heen. De kruisingen met de op- en afritten worden uitgevoerd met rotondes. Onder het viaduct Wogmergouw wordt aan de westzijde een vrijliggend fietspad tussen Hoorn en Medemblik aangelegd.
Gereed: eind november 2018
Vrijliggend fietspad: half december 2018
Museumspoortram, Zwaagdijk
Oostergouw, Zwaag
De aansluiting van de toekomstige N307 (de huidige N302) op de Oostergouw is ongelijkvloers. De toe- en afritten liggen parallel aan de N307. De Oostergouw blijft op maaiveld en de N307 gaat er over heen. Fietsers gaan onder de weg door. Ze kruisen de op- en afritten met behulp van verkeerslichten.
Gereed: eind oktober 2018
De Strip, Zwaag/Zwaagdijk
Toekomstige situatie:
De Strip wordt door rotondes met toe- en afritten verbonden met de toekomstige N307 (huidige N302). De N307 gaat via een viaduct over De Strip heen. Ten westen van De Strip komt een fietstunnel in voorbereiding op een nieuwe fietsverbinding tussen de Hoornse wijk Bangert/Oostpolder en het bedrijventerrein Zevenhuis.
Gereed: november 2018
Rijweg, Zwaag
Toekomstige situatie:
De Rijweg gaat via een viaduct over de toekomstige N307 heen. Op het viaduct komen 2 x 1 rijstroken voor het autoverkeer en een vrijliggend fietspad.
Gereed: eind november 2018
Noorderboekert, Zwaagdijk/Westwoud
Toekomstige situatie:
De Noorderboekert wordt door rotondes met de toe- en afritten van de toekomstige N307 (huidige N302) verbonden. De N307 gaat via een viaduct over de Noorderboekert heen. Onder het viaduct komt aan beide kanten van de weg een vrijliggend fietspad.
Gereed: oktober 2018
Markerwaardweg/
Toekomstige situatie:
De afrit naar de Markerwaardweg en de oprit vanaf de Markerwaardweg naar Enkhuizen op de toekomstige N307 (huidige N302) gaan via een viaduct over de N307 heen.
Gereed: september 2018
Streekweg, Hoogkarspel
Toekomstige situatie:
De toekomstige N307 wordt langs Hoogkarspel verdiept aangelegd en kruist onder de huidige Streekweg en Binnenwijzend door. De N307 loopt onder de Streekweg door via een onderdoorgang. Het gesloten deel van de onderdoorgang is ongeveer 175 meter. Bovenop de onderdoorgang wordt het groen ingericht. Aan beide kanten van de onderdoorgang wordt een dienstweg en een calamiteitendoorsteek aangelegd, voor de hulpdiensten.
Gereed: eind november 2018
Tussen Streekweg en Binnenwijzend
Tussen Streekweg en Binnenwijzend
Binnenwijzend, Westwoud
Toekomstige situatie:
De toekomstige N307 wordt langs Hoogkarspel verdiept aangelegd en kruist onder de huidige Streekweg en Binnenwijzend en de spoorlijn Hoorn-Enkhuizen door. De N307 loopt onder de Binnenwijzend door via een onderdoorgang met een gesloten deel van ongeveer 90 meter. Bovenop de onderdoorgang wordt groen ingericht. Aan beide kanten van de onderdoorgang wordt een dienstweg en een calamiteitendoorsteek aangelegd, voor de hulpdiensten.
Gereed: eind november 2018
Slimweg, Hoogkarspel
Toekomstige situatie:
De aansluiting op de Slimweg wordt over de toekomstige N307 heen aangelegd. Ook de Slimweg zelf wordt vanaf de aansluiting met de N307 tot de Houterweg verbeterd. De Houterweg gaat over de N307 heen.
Gereed: eind november 2018
Slimweg, Hoogkarspel
Toekomstige situatie:
De aansluiting op de Slimweg wordt over de toekomstige N307 heen aangelegd. Ook de Slimweg zelf wordt vanaf de aansluiting met de N307 tot de Houterweg verbeterd. De Houterweg gaat over de N307 heen.
Gereed: eind november 2018
Slimweg, Hoogkarspel
Toekomstige situatie:
De aansluiting op de Slimweg wordt over de toekomstige N307 heen aangelegd. Ook de Slimweg zelf wordt vanaf de aansluiting met de N307 tot de Houterweg verbeterd. De Houterweg gaat over de N307 heen.
Gereed: eind november 2018
Houterweg, Hoogkarspel
Toekomstige situatie:
De Houterweg gaat met een viaduct over de toekomstige N307 heen. Voor (brom)fietsers ligt er een vrijliggend fietspad, dat ook over het viaduct heen loopt.
Gereed
Voetakkers, Lutjebroek
De Voetakkers wordt door rotondes met de toe- en afritten van de toekomstige N307 (huidige N302) verbonden. De N307 gaat via een viaduct over de Voetakkers heen. Aan de oostzijde komt een vrijliggend fietspad onder het viaduct door.
Gereed: eind november 2018
Raadhuislaan, Grootebroek
Toekomstige situatie:
De bestaande aansluiting van de Raadhuislaan op de toekomstige N307 (huidige N506) is vervallen. Verkeer rijdt nu via de Voetakkers de N307 op. Vanaf de Raadhuislaan tot aan Enkhuizen wordt dit deel van de weg een 80-kilometerweg.
Gereed
Florasingel, Bovenkarspel
Bij de kruising van de Florasingel met de toekomstige N307 (huidige N506) wordt de rotonde verbreed tot een rotonde met twee rijstroken. Hierdoor stroomt het verkeer beter door. Ter hoogte van de Florasingel komt een fietsbrug over de N307, om fietsverkeer van het fietspad ten zuiden van de N307 veilig te laten oversteken.
Rotonde: gereed
Fietsbrug: eind september 2018
Kruising N302/N506, Enkhuizen
Toekomstige situatie:
De Zijlweg blijft een kruispunt met verkeerslichten met extra opstelmogelijkheden voor afslaand verkeer.
Gereed: september 2018