HOORN – Dinsdagmiddag tijdens de bijeenkomst in de Nadorst van de opening van het Toeristische seizoen werd de cover van de nieuwe gratis glossy van de Gouden Eeuw onthuld. Van de totale oplage van 100.000 stuks wordt een groot deel huis-aan-huis verspreid in Westfriesland. De glossy kan eind van de maand maart ingelezen worden.
Toeristisch Hoorn en ook Enkhuizen is bezig rondom het door het NBTC opgeroepen jaar van ‘Rembrandt en de Gouden Eeuw’ zichzelf als VOC stad te promoten. Hoorn heeft gekozen om in 2019, maar ook de komende jaren te vermarkten als ‘de stad van de Gouden Eeuw’.
Wethouder Ben Tap: “Verhaal Gouden Eeuw is een mooi verhaal, ook met zwarte bladzijden. Het komende jaar gaan we een na-ijleffect krijgen. Door de landelijke promotie gaan mensen het lezen, maar kunnen ze ook besluiten pas volgend jaar onze kant op te komen. ”
Aftrap en lanceringen
De aftrap van dit het Gouden Eeuwjaar vond een week eerder plaats in schouwburg Het Park in Hoorn. Daar werd ook de website stadvandegoudeneeuw.nl gelanceerd. De komende periode worden hier nog diverse nieuwe activiteiten rondom de Gouden Eeuw aan toegevoegd, gaven zowel wethouder Ben Tap als ook citymarketeer Stefan Kraft van Ermel aan. Naast de glossy wordt ook binnenkort een speciale App gelanceerd om alle 50 iconen in Westfriesland te beleven.
Grote verwachtingen
De Hoornse wethouder heeft grote verwachtingen van dit thema jaar. “Ik verwacht dat het heel erg druk gaat worden.” Hij prees ook de samenwerking tussen de gemeenten in de promotie van Goudeneeuwbovenamsterdam.nl tijdens de vakantiebeurs in januari dit jaar. Ondernemers worden volgens hem ook positiever. Zij zien nu meer van de marketing, zoals de bannieren in de stad, na jaren van praten over marketing.
edit: tijdens de lancering/presentatie zijn meerdere oplages genoemd, 100.000 is correct