HOORN – Op 6 november 2018 is in de raad een motie ingebracht waarin wordt aangedrongen op maatregelen ter bestrijding van de personeelstekorten in het onderwijs. Hierop heeft het college toegezegd om met het onderwijsveld in overleg te treden over de bestrijding van dit tekort.
Naar aanleiding van de vraag vanuit de Hoornse gemeenteraad is een regionale bestuurlijke werkgroep met deelnemers vanuit het onderwijs en gemeenten geformeerd, die de omvang van de problematiek in kaart hebben gebracht en een eerste verkenning van oplossingsrichtingen hebben uitgevoerd. Het college van Hoorn heeft de regionale cijfers en inzichten gedeeld met de raad.
Personeelstekort Primair Onderwijs
Uit de inventarisatie blijkt dat er binnen het Primair Onderwijs sprake is van een beperkt personeelstekort. Op een totaal aantal fte van 3.036, is er in 2019 sprake van een onvervulde vraag van 62 fte. Er zijn schoolbesturen die werken met een volledige bezetting, en in enkele gevallen zelfs boventalligheid (2). Vijf schoolbesturen hebben een invullingspercentage tussen de 91 en 99%.
Er is dus sprake van een beperkt tekort. Wel is de verwachting dat bij ongewijzigd beleid het aantal niet ingevulde arbeidsplaatsen zal toenemen. Daarnaast is de krapte zichtbaar bij het uitvallen van leerkrachten bij ziekte.
Personeelstekort Voortgezet Onderwijs
Het Voortgezet Onderwijs (VO) laat een soortgelijk beeld zien. Er is sprake van een beperkte onvervulde vraag (in 2019 15 fte op een totaal aantal van 2.262 fte). Deze tekorten betreffen voornamelijk enkele tekortvakken ( Nederlands, wiskunde, scheikunde, natuurkunde en klassieke talen). Ook voor het VO geldt dat bij ongewijzigd beleid het aantal niet ingevulde arbeidsplaatsen zal toenemen blijkt uit de inventarisatie.
Maatregelen
De gezamenlijke schoolbesturen in Westfriesland hebben maatregelen genomen om de tekorten te ondervangen. Zo bestaat er een gezamenlijk invalpool en is er een gezamenlijk introductiebeleid om vroegtijdige uitstroom van leerkrachten te voorkomen. De komende periode zullen de partners in het onderwijs zich buigen over eventuele aanvullende maatregelen.
Mogelijke initiatieven behelzen afspraken op bovenregionaal niveau over de aanpak van tekorten, gezamenlijke initiatieven voor de scholing van zijinstromers, het vormgeven van een gezamenlijke strategische personeelsplanning en het wegnemen van onderlinge concurrentie bij de werving van onderwijzend personeel.