13 april 2019 – Column Peter Ursem: Omgevingswet regionaal
Ons kabinet met uitsluitend wijze mensen heeft een wet bedacht die wel 26 andere wetten overbodig maakt en meer dan honderd bureaucratische regeltjes vervangt. Een omvangrijke wet, dat dan weer wel, maar het gaat wel ergens over. Het is de Omgevingswet en met enige trots wordt vermeld dat dit de grootste wetswijziging is sinds de invoering van de Grondwet. Die staat in alle geschiedenisboekjes, omdat het een mijlpaal is in de politieke geschiedenis. Wij staan waarschijnlijk dus met onze neus op een volgend uit het hoofd te leren geschiedenismijlpaalfeit.
De Omgevingswet gaat alles regelen rond ruimte, wonen, milieu, natuur, water en infrastructuur. In de volgende kabinetten is er hoogstwaarschijnlijk een minister van omgevingszaken met een nieuwe ministerie en nieuw postpapier, logo’s en geveltekst in een fijn passende kleur en vormgeving. Alle gemeenten worden in staat geacht die nieuwe wet zelf in te voeren en in Westfriesland doen we dat nog samen ook, zodat je alle omgevingsneuzen een beetje dezelfde kant op krijgt. We krijgen hier dan op elkaar afgestemde Omgevingsvisies, Programma’s en Omgevingsplannen en die worden via het Digitaals Stelsel Omgevingswet (DSO, onthoud deze afkorting!) gepubliceerd. Dus sluit je schermen niet eerder af dan dat je dit ook onder ogen gehad hebt.
In Hoorn willen ze de operatie voortvarend ter hand nemen. Men hoeft daar niet de slimste eerste van het klasje te zijn, maar ook niet de laatste slome. Een aantal fracties begon zich al af te vragen of het samen optrekken met de andere zes Westfriese gemeenten de boel niet enorm zal ophouden. Ja, dat zou best wel eens het geval kunnen zijn. Er zijn nog geen plannen voor wedstrijdjes afgesproken om als eerste een in Westfriesland getrokken lijn te overschrijden. De verantwoordelijke wethouder in Hoorn, Ben Tap, kon je nog net niet horen zeggen dat Hoorn niet wil wachten op de rest om maar meteen voortvarend van start te gaan. En alles binnen de kaders van de beslissingswensen van de raad natuurlijk.
Een van de aantrekkelijke gevolgen van de nieuwe wet zal zijn dat het aanvragen van vergunningen een stuk sneller zal gaan, van 26 naar 8 weken. Kijk, nu hebben we wat moois in handen. Er schijnt een app te komen, waarmee je thuis op de bank, in je eigenkantoorstoel of op een viskrukje aan de waterkant een vergunning kunt aanvragen of controleren of er wel een vergunning nodig is. Dat ontwikkelen van een app kost niet alleen nog wat tijd, maar vast en zeker een hoop geld. Daar zijn dan wel alle regeltjes in verwerkt. In het begeleidend beleidsstuk lees ik: Gemeenten hebben hun regelbeheer op orde (i.v.m. toepasbare regels). Ik begrijp meteen dat er nu heel wat ambtenaren likkebaardend staan te wachten op het moment dat zij ook mogen bijdragen aan het bedenken van toepasbare regels. En de gemeenteraden zullen dit niet vastgelegd willen hebben voordat zij geraadpleegd zijn.
Voor de invoering staan jaartallen genoemd. In Hoorn wil men enige jaren voordat alles verplicht moet vaststaan en functioneren alles rond hebben. Misschien zijn ze dan eerder klaar dan de andere gemeenten in onze regio? Ach, misschien denkt men daar: in Hoorn hebben ze zoveel verschillende partijtjes met zoveel verschillende relevante meningen. We moeten ze daar maar het denkwerk laten verrichten en dan nemen wij gewoon hun compromismodel over. Dat scheelt een hoop gedonder. En misschien blijft elke gemeente apart wielen uitvinden. Per slot van rekening heten we Westfriesland, maar dan hoef je dat ook niet direct te zijn.