GROOTEBROEK – In het science lab zijn leerlingen van het Martinuscollege in Grootebroek bezig met een precisieklus: ‘moleculen’ tegen elkaar plakken. Het nieuwe science lab van de school had behoefte aan extra kleur en herkenbaarheid en daarom plakken leerlingen deze week het science lab vol met zo’n 2000 vrolijk gekleurde ‘moleculen’.
School leuker
Het idee achter de moleculen is dat leerlingen een sticker in de vorm van een molecuul ontvangen en deze zelf een plek geven aansluitend op een andere sticker. Monika Defourny, sectordirecteur mavo, havo, vwo staat lachend toe te kijken hoe de leerlingen ‘hun’ molecuul op de juiste plek plaatsen.
“De school is een plek waar leerlingen veel tijd doorbrengen. Het is dan ook ontzettend belangrijk dat leerlingen voelen dat het ook echt ‘hun’ school is, dat ze betrokken zijn. Samen de school leuker en mooier maken hoort daar natuurlijk ook bij”.
Mijn sticker
Betrokken zijn de leerlingen. Myrthe vindt het “superleuk” om zo met elkaar het science lab op te leuken. “Het voelt een beetje alsof je iets voor jezelf mooier aan het maken bent”. Joris beaamt dit. “Gek ook wel eigenlijk. Ik kijk nu toch de hele tijd naar ‘mijn’ sticker”.
Herkenbaarheid
Het plakken van moleculen is niet alleen ter decoratie, maar komt ook de herkenbaarheid van de gebouwdelen ten goede. De komende jaren krijgen verschillende delen van de school een opknapbeurt en wordt er wat geschoven met de indeling.
“Het schoolgebouw is zo ingedeeld dat leerlingen van een bepaalde opleiding zo veel mogelijk les hebben binnen een eigen deel van de school. Wat voor lessen er binnen bepaalde ruimtes zijn, moet straks direct duidelijk zijn door de aankleding van de ruimtes. Vandaar de moleculen bij het science lab”, aldus Defourny.