HOORN – Tot eind april waren er 291 ondernemers aangesloten op warenhuishoorn.nl. Een week later is dit toegenomen naar 320 verkooppunten. Op dit nieuwe platform kunnen ondernemers hun producten online aanbieden. De online winkel kent inmiddels meer dan 2000 producten.
Jose Linders is initiatiefnemer van het platform is blij met de voorgang. “Overweldigend om zoveel mooie reacties te krijgen van zowel ondernemers als inwoners. Men vindt het initiatief echt tof. Veel ondernemers moeten even wennen aan het idee van online verkopen maar de opzet is echt bedoeld als etalage, wat heb je te koop in je winkel?” Linders werk in het platform samen met “Voor een mooie stad” en de diverse partners als OSH, HOC, LOF, HOF en gemeente Hoorn.
Verkopen
Al duizenden bezoekers liepen door de deuren van het online warenhuis. Op 5 mei stond de teller op 160 verkopen die via de digitale kassa konden worden genoteerd met een totale omzet van €3000,- euro. Linders vindt de cijfers een vertekend beeld geven. “Wat ik veel hoor is dat ondernemers bezoekers krijgen op hun eigen site als in de winkel die nog niet eerder als klant bij hen zijn geweest, zij bestellen dan of via de eigen site van de ondernemer of brengen een bezoek aan de winkel omdat het betreffende artikel gewoon te koop is. Daarbij vinden de klanten juist het bezoeken van deze ‘nieuwe’ winkel leuk en dat is ook waar we het voor doen. En of die omzet nu in het Warenhuis wordt gemaakt, via de site van de ondernemer of rechtstreeks in de winkel is mijns inziens niet van belang.”
Misvatting
Toch blijkt er een misvatting te zijn bij de online kopers. Linders: “In de feedback die wij ontvangen zeggen bezoekers vaak niet te kopen via het Warenhuis omdat ze denken dat rechtstreeks kopen bij de ondernemer nog beter is. We gaan daarom nog duidelijker maken dat de omzet van het Warenhuis 100% naar de ondernemer gaat. Daarbij hebben we als groot voordeel dat we in principe dezelfde dag nog de bestellingen af kunnen leveren bij de klanten. Voor 15.00 uur besteld is dezelfde dag nog geleverd! Dat is natuurlijk in combinatie met de steun voor de lokale ondernemer een dikke pro!”
Mobiel, trainingen en horeca
Voor de komende periode staat de mobiele versie van de site op de planning en de manier van producten categoriseren nog verder verbeterd worden. Linders: “Samen met enkele zzp-ers gaan we extra inzetten op trainingen voor deelnemende ondernemers, met gratis webinars. De eerste is aankomende vrijdag.”
Ook is men druk bezig met de ontwikkeling van het horeca gedeelte. “Het inrichten van een webshop voor de horeca heeft specifieke aandachtspunten en ook deze hopen we deze week af te kunnen ronden.”
Recente reacties