NEDERLAND – Meer dan de helft van de Nederlanders (56%) kijkt naar series of films via streamingdiensten, zoals Netflix, Videoland en Disney+. Toch betaalt maar liefst 28% van de streamers niet zelf voor één of meerdere diensten: zij kijken gratis mee op het account van iemand anders. Dit blijkt uit onderzoek onder 1.000 Nederlanders dat is uitgevoerd door online consumentenadviseur Pricewise, in samenwerking met onafhankelijk veldwerkbureau Panel Inzicht.
De groep streamers bestaat vooral uit 18- tot 44-jarigen, de 45-plusser kijkt liever tv. Dit is ook terug te zien in de telecompakketten die deze groepen afsluiten: jongeren kiezen vaker dan ouderen voor een telecompakket zonder tv. Van alle streamers kijkt 28% gratis naar een of meerdere streamingdiensten. Dat is meer dan één op tien Nederlanders.
Ruim 8 op 10 streamers kijkt Netflix
Ruim 84% van de Nederlandse streamers kijkt naar Netflix. Netflix is hiermee het meest bekeken streamingprogramma, gevolgd door Videoland en Disney+. Opvallend is dat bijna de helft van de Netflixgebruikers via het abonnement van iemand anders kijkt. Daarvan betaalt maar liefst 43% niet mee. Vooral niet-werkenden kijken vaker mee op een Netflixaccount van een ander.
Streaming vs Gewone tv
Uit het onderzoek blijkt dat hoogopgeleide en werkende Nederlanders vaker naar streamingdiensten kijken dan niet-werkenden en laag- en middenopgeleiden. Ook 18- tot 29-jarigen streamen vaker dan de 30-plussers. De groep 30- tot 44-jarigen streamt weer meer dan de 45-plusser. Hans de Kok, directeur van Pricewise, ziet deze trend ook terug in de keuze voor telecompakketten van de overstappers bij Pricewise: “We zien voornamelijk dat de groep die vaak streamt, ook vaker alleen een pakket met alleen internet afsluit. Dit in vergelijking met ouderen, die vaker kiezen voor een alles-in-1-pakket. Uit het onderzoek blijkt dat deze groep ook meer uren per week naar de tv kijkt. Daarentegen sluiten jongeren weer vaker een extra zenderpakket af als zij ook kiezen voor tv.” Vooral zenderpakketten met Film1, sportpakketten, de Amerikaanse netwerkdienst HBO en kids- en erotiekpakketten worden vaker afgesloten door jongeren.
Meer telecomoverstappers sinds corona
Streamingdiensten zoals Videoland en Netflix zien sinds corona een stijging in het aantal verkochte abonnementen. “Sinds de coronamaatregelen zien wij bij Pricewise ook een stijging in het aantal overstappers. Vergeleken met april 2019 stapten er in april 2020 66% meer mensen over naar een ander telecompakket. In maart liep het aantal mensen dat overstapte nog achter op 2019. Je ziet echt dat mensen meer tijd hebben, voor zowel het vergelijken van de vaste lasten als voor het kijken naar tv en films en series op streamingdiensten. Over de algehele linie zien we een stijging van ongeveer 35% in het aantal overstappers voor internet en tv,” aldus De Kok.