18 februari 2021 – Column Peter Ursem: d’Een wil Deen, d’ander anders
Het vertrek van Deen uit de supermarktwereld is iets waaraan je moet wennen. Overal in Noord-Holland vind je vestigingen van dit in oorsprong Westfriese bedrijf. In de afgelopen jaren werden prijzen in de wacht gesleept, die de aantrekkingskracht op veel vaste en minder vaste kopers bevestigden. Evenals Blokker en DEKA-markt is Deen een winkelketen van onze bodem waar je met een gerust hart je boodschappen kunt doen, zonder vrees dat het huishoudbudget binnen de kortste keren er door gejaagd is.
Deen gaat stoppen. Het familiebedrijf ziet de noodzakelijke kosten die gemaakt moeten worden om ook de digitale klanten te kunnen blijven dienen als dempen van een bodemloze of in ieder geval te diepe put. In de media kun je lezen hoe het bedrijf is begonnen en hoe het zich heeft weten te ontwikkelen. Handhaven is, zeker in deze tijd, een moeilijk te overziene exercitie, zelfs voor een bedrijf met een geheel eigen karakter.
Kunnen de contracten van Deen probleemloos worden overgenomen?
Deen heeft toeleveranciers uit Westfriesland. En er zijn andere Westfriese bedrijven die Deen als vaste en goede klant hebben. Gaat dat wegvallen, wanneer andere ketens de vestigingen overnemen? Er zijn meer vragen die passen bij de huidige onzekerheden over de gevolgen van de uiteindelijke verkoop aan Albert Heijn, VOMAR en DEKA-markt. Deze drie grote bedrijven hebben veel moeite gedaan om hun eigen relaties met toeleveranciers en vervoersbedrijven op te bouwen. Er liggen daarvoor contracten, waar je niet zomaar van af kunt komen. Gelden die nu bestaande contracten ook voor de nieuwe vestigingen of kunnen de contracten van Deen probleemloos worden overgenomen?
Zit die leuke meid van de kassa er nog
Wat betekent de overname voor de mensen die bij Deen werken? Komen er nieuwe werkovereenkomsten die nadeliger uitpakken? Behouden ze die aardige cheffin of komt er een chagrijn die ze bij Appie willen lozen? Wie gaat wat doen en wat gebeurt er met de bestaande routines?
Maar ook voor de klant is het de vraag of er verandering dreigt of dat het een prettige overgang wordt. Waar komen de wasmiddelen en waar ligt het kattenvoer? Kun je nog terecht voor de plantjes en bloemen? Komen de versproducten uit Verweggistan of blijft het Westfriese frisheid dat de schappen vult? Zit die leuke meid van de kassa er nog en word je nog herkend als trouwe klant?
De firma Deen heeft een besluit genomen en ik wil best geloven dat zij het hart nog bij de klandizie hebben liggen, maar niet meer zoals al decennia gebruikelijk was. Komen de klanten straks opgetogen thuis met weer een volgespaard boekje koopzegels en zeggen de VOMAR klanten straks dat het allemaal wel een vooruitgang is en zuchten elders mensen opgelucht dat zij nu eindelijk ook een DEKA-markt in de buurt hebben?
We gaan het beleven. Deen verdwijnt, maar de Westfriese klant zal er altijd zijn. Dat is het lekkere voor alle grootgrutters.