5 mei 2021 – Column Peter Ursem: Of je nog zegeltjes wilt
De regionale krant berichtte er uitgebreid over en de reacties van lezers liegen er niet om. Het onterecht meegeven van extra zegeltjes of spaarcadeautjes aan vaste klanten mag niet, maar om iemand te ontslaan om een vrije toepassing van een dorre regel geeft te denken. Bij de reacties zijn er ook die vinden dat het ontslag van een caissière om die reden volkomen legitiem is. Naar de letter van de wet leven is benauwd leven. Wetten en regeltjes zijn bedacht om misstanden te voorkomen. Je moet ze maken, omdat er anders het verweer komt, dat het nergens staat dat je het niet mag doen. Om die reden bezit ook de Dekamarkt een document met misdrijfvoorkomende regeltjes.
Nu even over de regeltjes rond het weggeven van gratis spaarzegeltjes aan klanten die ze qua boodschappenvolume niet hebben verdiend. Ik moet bekennen dat mijn vrouw en ik regelmatig zegeltjes voor te sparen artikelen die we zelf niet nodig hebben wel ontvangen en ze aan een andere klant aanbieden met de vraag of zij die wel sparen. Het gebeurt ook met grote regelmaat dat we tegen de kassadame/heer zeggen dat ze die zegeltjes aan de volgende klant mag geven. De volgende klant kijkt dan even blij en geeft een bedankend knikje en de kassapersoon kijkt tevreden naar een tevredengestelde klant. Iedereen blij en wij verlaten voldaan van het volbrengen van zoveel goedheid de winkel. Maar wat wij daar deden is, naar ik nu moet begrijpen: aanzetten tot een misdaad!
Maar wat wij daar deden is, naar ik nu moet begrijpen: aanzetten tot een misdaad!
Aanzetten tot onrechtmatige handelingen zou ik nooit zomaar doen. Ik hoop dat je dat van mij wilt aannemen. Volkomen onbewust van de ernstige gevolgen van deze daad berokkenen wij achteloos schade aan de onderneming. En verder doordenkend, nu wij ons daar door de Dekamarkt op gewezen zijn, moeten wij tot de conclusie komen, dat het uitgeven van zegeltjes om aan gratis grabbelprodukten of aan glazen, aardewerk of roestvrij stalen huisraad te kunnen komen, een supermarktconcern elke keer een vermogen kost. Het is klantenbinding en natuurlijk is van tevoren uitgerekend wat dit mag kosten en dat is op basis van het feit dat een heleboel klanten geen behoefte hebben aan de zegeltjes. Elke reclameactie waarbij je punten kunt sparen is gebaseerd op de aanname dat niet iedereen de punten ook gaat sparen en dat er ook mensen zijn die net punten te kort zullen komen of vergeten om de gespaarde punten te verzilveren. Anders dreigt faillissement.
Je mag als klant dan best wel tevreden kunnen zijn, maar niet ten koste van de regeltjes.
Zat Jolanda Koopmans, de dame die aan de kassa zoveel blije en tevreden gezichten wist te creëren dan helemaal fout? Volgens de regeltjes wel en de baas van een filiaal dient de regeltjes te kennen en nauwkeurig toe te passen. De regeltjes zijn belangrijker dan de gedachte erachter. Als iedereen die regeltjes vrij zouden interpreteren, zou het een bende worden. Toch? Goed leiderschap is ook hard kunnen optreden bij elke overtreding van die regeltjes. Je mag als klant dan best wel tevreden kunnen zijn, maar niet ten koste van de regeltjes. De baas heeft ze niet zelf bedacht. Daar is ooit goed over nagedacht en nu zal de bedenker ervan, als hij nog leeft, vast met een heel tevreden uitdrukking kunnen vaststellen dat zijn regeltjes werken.
Veel klanten hebben laten weten zeer verbolgen te zijn over het ontslag en de beschuldiging van fraude en hebben aangegeven een flinke tijd niet meer naar dit filiaal van de DEKA-markt te gaan voor de boodschappen. Ik denk dat dit goed is. Mijn volgende misdaad zal dan ook zijn de oproep te doen aan de klanten van de Dekamarkt Korenbloem om daar enige tijd geen boodschappen te doen, totdat de regeltjesfetisjist aldaar is vertrokken. Het is vandaag bevrijdingsdag. Een dag om te herdenken dat wij ons niet hoeven te houden aan onzinnige regeltjes. Maar houd wel afstand en doe je mondkapje voor! Die regel heeft zijn zinnigheid wel bewezen.