REGIO – Minister Harbers heeft eind juni een definitieve prioritering opgesteld van 11 stikstofgevoelige projecten in de planuitwerkingsfase die als eerste worden opgepakt. De overige planuitwerkingsprojecten waaronder het project A7/A8 Amsterdam Hoorn volgen niet eerder dan 2025.
Medio februari was bekend dat er issues waren op het hele tracé A7/A8 Amsterdam – Hoorn met gevolgen voor het budget en de planning. De uitspraak van de Raad van State over stikstof heeft een directe invloed op de planning van het budget van dit project.
Bereikbaarheid Amsterdam – Hoorn
De bereikbaarheid in het gebied tussen Amsterdam en Hoorn staat onder druk. Sinds 2015 is er onderzoek gedaan naar de maatregelen die de bereikbaarheid moeten verbeteren. De resultaten van dit onderzoek staan in de structuurvisie Corridor Amsterdam – Hoorn die op 19 december 2019 door de Minister van Infrastructuur en Waterstaat is vastgesteld.
Onderstaande wegaanpassingen (van zuid naar noord en vice versa) maken deel uit van het voorkeursalternatief in de structuurvisie Corridor Amsterdam – Hoorn:
- Het openstellen van de reserverijstroken in de Coentunnel;
- Het verbreden van de A8 naar 2×5 rijstroken tussen knooppunt Coenplein en knooppunt Zaandam;
- Het aanpassen van knooppunt Zaandam;
- Het vervangen van de spitsstrook door een volwaardige derde rijstrook tussen knooppunt Zaandam en aansluiting A7 naar Purmerend-Zuid en vice versa;
- Het verbreden van de A7 naar 2×3 rijstroken tussen aansluiting 4 Purmerend-Zuid en aansluiting 6 Purmerend-Noord;
- Het aanleggen van spitsstroken tussen Hoorn-Noord en Avenhorn
Stikstof
In mei 2019 oordeelde de Raad van State (de hoogste rechterlijke instantie in bestuursrecht) dat het programma om stikstof terug te dringen niet voldoet. Hierdoor kan er geen toestemming gegeven worden aan projecten waarbij stikstof wordt uitgestoten. Die uitspraak heeft grote gevolgen voor onder andere de woningbouw en ook voor projecten van Rijkswaterstaat.
Wat betekent dit voor het project A7A8 Amsterdam – Hoorn?
Het project zal moeten wachten totdat het opnieuw wordt ingepland voor besluitvorming. Naar verwachting is dat niet eerder dan 2025.
Op de projectwebsite www.A7A8.nl van Rijkswaterstaat staat verder vermeldt dat ‘de beslissing van de minister geen makkelijk besluit is, omdat alle projecten nodig zijn om Nederland veilig, bereikbaar en leefbaar te houden, maar ook ingrijpende maatregelen voor de natuur nodig zijn.
Bron tekst en foto(‘s): Rijkswaterstaat / www.a7a8.nl.