HOORN – Donderdagmiddag vond bij Van Der Valk Hotel Hoorn de 13e editie van de Westfriese Beursvloer plaats, een initiatief van Vrijwilligerspunt Westfriesland in samenwerking met Westfriese Uitdaging. 61 maatschappelijke organisaties en 50 bedrijven uit Westfriesland handelden als ware beursgangers niet in geld of aandelen, maar in Kennis & Kunde, Materialen & Middelen, Klussen en Mensen voor Mensen. Op deze geslaagde middag zijn uiteindelijk maar liefst 182 matches gesloten!
Na twee jaar zonder live Beursvloer, gaf Tessa van der Valk, directeur Van Der Valk Hotel Hoorn, om 16.15 uur het startsein met een slag op de gong, samen met Miranda Zwart, directeur-bestuurder van Vrijwilligerspunt. Een uur lang kregen de maatschappelijke organisaties de ruimte hun hulpvraag te stellen en een tegenprestatie te bieden. Bedrijven kregen de mogelijkheid op zoek te gaan naar de organisatie die het beste bij hun aanbod past. In totaal werden 182 matches gesloten. Minimaal, want de ervaring leert dat ook na de Beursvloer nog matches worden gemaakt.
Eerste keer
Zo goed als iedereen ging met een match of meer weer naar huis. Zoals Humanitas/Home-Start. Christine Samsom: “We hebben er in ieder geval al zo’n zeven gemaakt! Geweldig! Zoals met de Fiets Voordeelschop die aan een moeder met een spierziekte die wij begeleiden een e-bike schenkt. Zo kan ze toch zelf haar kind naar school brengen. Het magazine Westfriese Zaken biedt ons gratis plaatsing van een of meerdere advertenties in het magazine en Stumpel levert kinderboekjes voor diverse leeftijden. We zijn echt super enthousiast!”
Voor Park de Woid was het de eerste keer dat ze meededen, en met succes. Astrid Slagter: “Wij kwamen voor drie hulpvragen: het verwijderen van een oude pergola en het ontwerpen en plaatsen van een nieuwe. Een te grote klus om aan onze vrijwilligers te vragen. We vonden voor alle drie een match! Als we volgend jaar weer een vraag hebben, komen we zeker weer terug. Het was erg leuk!”
Mooie matches
Ook Villa Vormgeving heeft een flink aantal matches gemaakt met maatschappelijke organisaties. Marc Mol: “Voor Gymnastiek- en Turnvereniging Stede Broec gaan we een nieuw logo ontwerpen. Voor de Voedselbank gaan we bekijken wat we voor hun website kunnen betekenen. Deze is inmiddels 15 jaar oud en moet nodig opgefrist worden. Voor de organisatie Kleinschalig Wonen Westwoud gaan we een folder vormgeven. Super mooie matches gemaakt dus!”