REGIO – Hoe houden we de provinciale wegen in de winter veilig en begaanbaar mét aandacht voor het milieu? Die vraag werd afgelopen zaterdag beantwoord bij de vlootschouw van het gladheidbestrijdingsmaterieel van de provincie Noord-Holland. Tijdens zo’n vlootschouw worden alle strooiauto’s en sneeuwploegen gecontroleerd. Nieuw dit jaar zijn automatische strooiers die zelf zien hoe breed het zout over de weg moet worden gestrooid. Zo wordt minder zout gebruikt en wordt er niet gestrooid waar het niet nodig is. En dat is weer beter voor het milieu.
Gedeputeerde Jeroen Olthof was op 8 oktober bij de vlootschouw: “Mooi om te zien dat naast het materieel ook de mensen helemaal klaar zijn voor de winter. Zij zijn het die er bij nacht en ontij voor zorgen dat wij veilig de weg op kunnen. Daar heb ik veel respect voor.” Olthof gaf aan zelf een keer mee te willen met een strooiactie. “Daar mag je me midden in de nacht voor wakker maken.”
Strooiseizoen
Het strooiseizoen loopt van 1 november t/m 15 april. Elk jaar controleert de provincie in oktober de strooiers en sneeuwploegen. Waar nodig volgt een onderhoudsbeurt zodat alles klaar staat als er uitgerukt moet worden. Gladheidscoördinatoren bewaken met behulp van een meetsysteem 614 kilometer autoweg en bijna 400 kilometer fietspad. Meer dan 30 meetpunten in de provincie houden de temperatuur van het wegdek in de gaten. Op basis van deze gegevens en de weersvoorspelling vanuit een meteorologische dienst, beslist de gladheidcoördinator om wel of niet een strooi-actie op te starten.
Beter voor het milieu
Per preventieve strooiactie gaan er 34 grote strooiers en 34 fietspadstrooiers op pad. We strooien met steenzout en een natte component. De natte component zorgt ervoor dat het zout op de weg blijft plakken zodat het niet verwaaid. Dit jaar starten we met automatisch strooien met bijna de helft van onze machines. Op sommige plaatsen is het nodig breder te strooien, zoals bij een bushalte, zijweg of op- en afrit. Een automatische strooier weet door een gps op welke plek, welke stand gewenst is. Dat werkt veel efficiënter dan de chauffeur die elke keer handmatig de strooibreedte moet aanpassen. De verwachting is dat het gebruik van een automatische strooier tot 20% aan strooizout kan besparen.