ENKHUIZEN – Het Pietendorp in het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen trok dit jaar rond 20.250 bezoekers en was op voorhand al helemaal uitverkocht. Tijdens deze vijftiende editie stonden meer dan 150 vrolijke Pieten klaar om samen met de kinderen te spelen, feesten en de verjaardag van Sinterklaas voor te bereiden.
Nieuw dit jaar was de Pietenpoppenkast met de bekende poppenspeler Egon Adel van de Poppenkast op de Dam. Ook nieuw in het programma was de vertelvoorstelling naar het boek van Boer Boris, Een paard voor Sinterklaas, die in het klaslokaal uit 1930 plaatsvond. De pepernotenbakkerij, het Pietenoefendak, een bezoek aan Ozosnel en het Pietenmeetpunt zijn voorbeelden van activiteiten die drukbezocht werden.
Het Pietendorp vond dit jaar plaats op zondag 20, zaterdag 26 en zondag 27 november. Naast deze bezoekersdagen was er op vrijdag 18 november een scholendag, waarop verschillende scholen langskwamen. Paulien van Tillo, hoofd publiekszaken van het Zuiderzeemuseum, kijkt terug op een zeer geslaagd evenement: “Wat Pietendorp zo mooi maakt zijn al die blije gezichtjes van de kinderen, die bij het verlaten van Pietendorp aangeven dat het de mooiste dag van hun leven was. En daar doen we het met zijn allen voor! Ik ben apetrots op zo’n mooi en divers team aan medewerkers, vrijwilligers en de RSG scholieren waarmee we samen zo’n groots en succesvol evenement neerzetten.”
Samenwerkingsverband
Sinds 2017 is er voor Pietendorp een nauwe samenwerking tussen het Zuiderzeemuseum, de RSG Enkhuizen en de Westfriese Event Academy. Een groep leerlingen van de RSG Enkhuizen lopen hun maatschappelijke stage voorafgaand en tijdens Pietendorp. Zij worden door de Westfriese Event Academy in samenwerking met het Zuiderzeemuseum getraind, gecoacht en begeleid voor de diverse Pietenrollen. Zij krijgen zelfs de mogelijkheid om een eigen Pietenrol te bedenken. Ron Offermans van de Westfriese Event Academy is heel enthousiast over de samenwerking: “Het project stimuleert en helpt jongeren te ontwikkelen door ze een kans te geven om buiten de schoolmuren in contact te komen met de samenleving. Dat gaat veel verder dan een pietenrol spelen, vaardigheden als samenwerken, afstemmen, communiceren, plannen, organiseren en interactie zijn een rode draad, en dat zien we volop terug!”