HOORN – De raadscommissie van de gemeente Hoorn is verzocht om te kijken naar mogelijke maatregelen om de financiële tekorten in het stationsgebied van de Poort van Hoorn op te lossen. Momenteel is er een tekort van ongeveer € 37 miljoen als het stedenbouwkundig plan onveranderd wordt uitgevoerd.
Verschillende opties worden overwogen, waaronder het actualiseren van de uitgangspunten voor openbaar parkeren, gedeeltelijke omzetting van niet-woonruimte naar woningen, het inrekenen van een extra bijdrage van de overheid en de beschikbaarstelling van een extra bijdrage door de gemeente uit de reserve Poort van Hoorn.
Keuzes
De gemeenteraad heeft in juni een informatieve sessie gehouden om de raadsleden voor te bereiden op de besluitvorming. Het uiteindelijke besluit over het bestemmingsplan van het stationsgebied zal naar verwachting in het vierde kwartaal van 2023 worden genomen. Het vermijden van wijzigingen die significante gevolgen hebben voor de omgeving en waarvoor participatie nodig is, is essentieel om vertraging en extra kosten te voorkomen.
De raadscommissie bekijkt de volgende combinatie van maatregelen:
- Actualisatie van de uitgangspunten voor openbaar parkeren, waarbij wordt uitgegaan van een bovengrondse parkeergarage met ongeveer 550 autoparkeerplaatsen (voordeel voor de businesscase van € 25 miljoen).
- Gedeeltelijke omzetting van 3.000 m2 niet-woonprogramma naar wonen (voordeel van € 1,1 miljoen).
- Het inrekenen van een minimale extra rijksbijdrage van € 5 miljoen voor de realisatie van een nieuwe traverse en andere spoorse maatregelen, en overleg met partners over een mogelijke aanvullende bijdrage.
- Het beschikbaar stellen van een extra bijdrage door de gemeente uit de reserve Poort van Hoorn als de inspanningen onder punt 3 niet voldoende dekking bieden.
Op 4 juli bespreekt de commissie de keuzes en gevolgen binnen het project Poort van Hoorn.