HOORN – Het college van de gemeente Hoorn heeft aangekondigd dat er verkennende stappen worden genomen om de toekomst van de destinatiemarketing voor Holland boven Amsterdam te bepalen. Dit besluit volgt op een recente raadsbrief van het college, waarin de gemeente op de hoogte wordt gebracht van de ontwikkelingen rondom de huidige uitvoerder van de destinatiemarketing, het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (ONHN).
In de raadsbrief wordt vermeld dat ONHN heeft aangegeven geen vervolgopdracht voor de destinatiemarketing vanaf 2024 te zullen aannemen. De directeur van ONHN gaf aan dat de plusopdracht niet aansluit bij de activiteiten van het Ontwikkelingsbedrijf en dat zij niet in staat zijn om deze opdracht op de juiste wijze aan te sturen. De Stuurgroep voor de destinatiemarketing Holland boven Amsterdam heeft daarom gevraagd om een formele schriftelijke bevestiging met een motivering van ONHN. De lopende opdracht zal nog wel conform afspraak en op basis van het goedgekeurde jaarplan 2023 worden uitgevoerd.
Website
Daarnaast kwam eind 2022 naar voren dat het huidige digitale platform (website) niet langer houdbaar is vanwege een verouderd besturingssysteem. ONHN heeft de deelnemende gemeenten niet eerder geïnformeerd over de technische aspecten van de website tijdens de lopende periode van de plusopdracht. Hierdoor zal de regio op zoek moeten naar een nieuwe manier van organiseren van de destinatiemarketing en mogelijk ook een nieuw platform moeten ontwikkelen.
Scenario’s
De gemeente Hoorn, samen met andere gemeenten in de regio, heeft besloten om een regionale reactie te geven op deze ontwikkelingen, zodat alle gemeenten vrijwel gelijktijdig op de hoogte zijn gesteld. Het college van Hoorn benadrukt dat zij momenteel bezig zijn met het verkennen van verschillende scenario’s en dat er op korte termijn een aparte brief zal worden gestuurd naar de gemeenteraad, waarin de situatie in Hoorn specifiek wordt belicht.
Holland boven Amsterdam
De destinatiemarketing voor Holland boven Amsterdam is sinds 2017 de verantwoordelijkheid van de destinatiemarketingorganisatie Holland boven Amsterdam (dmo HbA). De organisatie heeft als doel bezoekers van buiten de regio te verleiden om (langer) in het gebied te verblijven. Het ONHN is sinds 2018 belast met de uitvoering van de destinatiemarketing als plusopdracht. Uit evaluaties is gebleken dat de inzet van HbA succesvol is geweest, met een toename in het aantal websitebezoekers, bezoekers en overnachtingen. Het heeft tevens geleid tot een versterking van de concurrentiepositie en het tegengaan van versnippering van promotie- en marketinguitingen in de regio.