Beleidsregels energietoeslag 2023 gemeente Hoorn
Gelezen het voorstel van Zorg & Samenleving
Beleidsregels energietoeslag 2023 gemeente Hoorn
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoorn gelet op:
– titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;
– artikel 35 van de Participatiewet;
– Verordening Inkomensondersteuning gemeente Hoorn en
– Beleidsregels bijzondere bijstand 2023
- •
- •
besluit vast te stellen de Beleidsregels energietoeslag 2023 gemeente Hoorn,
In deze beleidsregels betekent:
- a.
- b.
- c.
- d.
- e.
laag inkomen: een laag inkomen is het totale inkomen van een huishouden dat niet hoger is dan maximaal 120% van de toepasselijke bijstandsnorm zoals bedoeld in artikel 5 sub c Participatiewet (inclusief vakantiegeld), waarbij artikel 22a Participatiewet (kostendelersnorm) buiten beschouwing wordt gelaten en waarbij artikel 31 ten aanzien van de heffingskorting buiten beschouwing wordt gelaten.
- f.
- g.
- h.
Artikel 3 Ambtshalve toekenning
Huishoudens die voldoen aan de doelgroepomschrijving van artikel 2 en die op de peildatum:
- a.
- b.
- c.
ontvangen de energietoeslag ambtshalve. Zij hoeven hiervoor geen aanvraag in te dienen.
Als de aanvrager niet in aanmerking komt voor een eenmalige energietoeslag kan het college, gelet op alle omstandigheden, in het individuele geval beoordelen of de aanvrager in afwijking van de beleidsregels alsnog in aanmerking komt voor een eenmalige energietoeslag.
Deze beleidsregels worden aangehaald als:
Beleidsregels energietoeslag 2023 gemeente Hoorn
Te bepalen dat bovenstaand wordt bekendgemaakt:
• Door opname in het Gemeenteblad.
Aldus vastgesteld, 10 oktober 2023
College van burgemeester en wethouders
de secretaris, de burgemeester,
De energietoeslag is gebaseerd op artikel 35 van de Participatiewet. Dit betekent dat wie niet aan de voorwaarden van de wet voldoet, bijvoorbeeld omdat een inwoner op het moment van aanvragen geen rechthebbende is of omdat een uitsluitingsgrond geldt, geen aanspraak kan maken op de energietoeslag. Soms kan dat voor ongewenste situaties zorgen. Waar nodig wordt afgeweken en wordt de menselijke maat toegepast. De mogelijkheden hiervoor bieden de artikelen 5 en 6.
In artikel 2 wordt de doelgroep nader omschreven. Met vermogen wordt geen rekening gehouden. Dat kan dus betekenen dat inwoners die normaal gesproken niet voor bijzondere bijstand in aanmerking komen, wel voor een eenmalige energietoeslag in aanmerking komen. Bijvoorbeeld omdat die inwoner een koopwoning heeft en die woning overwaarde heeft. Voor deze beleidsregels is aansluiting gezocht bij het beleid dat daarvoor al in de gemeente geldt in de eigen Beleidsregels bijzondere bijstand 2023 en Verordening Inkomensondersteuning gemeente Hoorn. Daar voorziet artikel 1 in. Dit geldt in de basis. Omdat de eenmalige energietoeslag een eenmalige voorziening is wordt in sommige gevallen afgeweken, bijvoorbeeld omdat dit gunstiger is voor de inwoner of omdat dit makkelijker is in de uitvoering zoals in artikel 1 sub d met betrekking tot de heffingskorting.
Door de steeds verder stijgende energiekosten voor inwoners krijgen ook steeds meer inwoners die géén laag inkomen moeite met het betalen van de rekeningen.
Inwoners met een laag inkomen kunnen een eenmalig bedrag van € 1.300 ontvangen. Bij de beoordeling van het inkomen dient de gemeente op grond van het Participatiewet uit te gaan van het inkomen waarover iemand redelijkerwijs kan beschikken. Dit betekent is het geval er een executoriaal beslag ligt op het inkomen, dat deel van het inkomen waarop beslag ligt niet in aanmerking mag worden genomen bij het bepalen van het recht op een energietoeslag. Voor de bepaling of een huishouden behoort tot de doelgroep van de energietoeslag moet bij de vaststelling van het inkomen dus worden uitgegaan van het inkomen dat resteert na het beslag. Hierin heeft de gemeente geen beleidsvrijheid. Het daadwerkelijke besteedbare inkomen meenemen geldt ook voor inwoners in een WNSP of MSNP-traject.
Volgens artikel 3 ontvangen zoveel mogelijk inwoners die in aanmerking komen voor de energietoeslag de energietoeslag ambtshalve.
Artikel 5 wordt bedoeld als preventieve inzet, om (verdere) financiële problemen te voorkomen en in de gevallen waarin de €1.300 ontoereikend is. De consulent rondkomen beoordeelt welke inkomensondersteunende voorziening wordt ingezet om ieder huishouden van de juiste hulp te voorzien.
Een ambtshalve toekenning gebeurt in de gevallen waarin dit mogelijk is voor een huishouden. Dit kan worden aangenomen bij huishoudens die algemene bijstand ontvangen of een uitkering Bbz 2004, AIO, IOAW of IOAZ en bij huishoudens die in een schuldhulpverleningstraject2 zitten.
Voor inwoners die de eenmalige energietoeslag aanvragen geldt dat een laag inkomen noodzakelijk is op het moment waarop de eenmalige energietoeslag wordt aangevraagd. Het laatst bekende maandelijkse inkomen wordt dan beoordeeld.
Voor een toekenning per huishouden wordt rekening gehouden met het adres waarop de aanvrager van de eenmalige energietoeslag woont. In beginsel wordt de energietoeslag dan toegekend aan de hoofdbewoner. Wanneer er geen sprake is van een apart huishouden is het belangrijk dat er goed naar de individuele omstandigheden van het geval gekeken worden en waar nodig de menselijke maat wordt toegepast.
2 Een schuldhulpverleningstraject bij de Kredietbank Nederland of Zuidweg en Partners, MSNP of WSNP.