HOORN – In de raadsvergadering van 16 mei jl. heeft het college van Hoorn, in samenspraak met Intermaris-directeur Cees Tip, een toezegging gedaan om voor de zomer een grondige inventarisatie uit te voeren van huurwoningen die kampen met schimmelproblemen.
Het doel van deze inventarisatie was om de omvang van het probleem vast te stellen en mogelijke oplossingen te identificeren. Intermaris heeft onderzoek verricht bij de aangeleverde adressen, en in de raadsbrief zijn de bevindingen en genomen maatregelen van Intermaris aan de gemeenteraad gerapporteerd.
Adressen
De inventarisatie begon met een adreslijst van 31 bewoners die een melding hadden gemaakt bij de raadsfractie van Liberaal Hoorn. Later werd nog één adres toegevoegd door een raadslid van Fractie Tonnaer. Na controle van de lijst bleek één adres dubbel vermeld te zijn, en waren er twee personen opgenomen die geen woning van Intermaris huurden. Hierdoor ging Intermaris aan de slag met 29 adressen om het probleem grondig aan te pakken.
Bezocht
Van de 29 adressen zijn 25 woningen daadwerkelijk bezocht en onderzocht. Bij drie bewoners lukte het niet om tot een afspraak te komen, waarvan één bewoner verklaarde geen schimmelprobleem in de woning te hebben. Voor een deel van de 25 bezochte adressen bleek dat de bewoners zelf kort voor de actie vanuit de raad al melding hadden gedaan, en als het probleem al was opgelost, wilden zij niet opnieuw een afspraak maken. Voor de overige adressen was het vaak lastig om de bewoners te bereiken, en als dat lukte, vond de afspraak meestal op zeer korte termijn plaats. Hierdoor kon slechts een klein deel van de afspraken worden doorgestuurd naar de griffie voor het geval één van de raadsleden wilde aansluiten.
Oorzaak
Voor de 25 onderzochte adressen geldt dat Intermaris, waar nodig, technische gebreken heeft verholpen of opdrachten heeft verstrekt voor herstelmaatregelen. In gevallen waar schimmelvorming te wijten was aan bewonersgedrag, heeft Intermaris de schimmelproblemen aangepakt om een nulsituatie voor de bewoners te creëren. Bovendien heeft het woningbedrijf deze bewoners geadviseerd over het belang van ventileren en verwarmen om toekomstige schimmelproblemen te voorkomen.
Gezondheidsklachten
Het onderzoek heeft ook aan het licht gebracht dat drie bewoners gezondheidsklachten ervaren die mogelijk verband houden met het binnenmilieu van hun woning. Voor deze huizen heeft Intermaris opdracht gegeven aan bureau Strooming om een uitgebreider onderzoek uit te voeren. De resultaten van dit onderzoek worden verwacht in augustus. De betreffende bewoners worden individueel uitgenodigd op het kantoor van Intermaris om de bevindingen te bespreken.
In twee van de woningen waar gezondheidsklachten werden ervaren, werden technische gebreken gevonden die tot schimmelvorming hadden geleid. Voor deze adressen zijn opdrachten voor meerdere technische maatregelen verstrekt om het probleem aan te pakken. Bij het derde adres werden geen gebreken in de woning aangetroffen, noch in voorgaande jaren.
Afhandeling
Na de zomer zal Intermaris alle 25 bewoners opnieuw benaderen met een brief waarin verwezen wordt naar hun aanmelding bij de raadsfractie van Liberaal Hoorn. In deze brief zal Intermaris de bewoners vragen of de getroffen maatregelen afdoende zijn geweest of dat er nog verdere acties nodig zijn om de schimmelproblemen volledig te verhelpen.