HOORN – In een recente raadsbrief van de gemeente Hoorn wordt ingegaan op de verkeerssituatie en -veiligheid van de dorpslinten, met name de Dorpsstraat, Koewijzend-Bangert, en Westerblokker. Het gemeentebestuur heeft gereageerd op een eerdere motie uit juni 2019, waarin de gemeenteraad vroeg om een verkeersonderzoek voor De Strip en de kruisende linten.
Het verkeersonderzoek werd echter uitgesteld vanwege verminderde verkeersbewegingen tijdens de periode van corona, wat het verkeersbeeld niet representatief maakte. In december 2022 werd opnieuw een verzoek ingediend door de gemeenteraad, dit keer gericht op een breder onderzoek naar verkeersveiligheid en leefbaarheid van de dorpslinten, inclusief participatie.
Actieplan Fiets
Het gemeentebestuur heeft ervoor gekozen om de huidige verkeersveiligheid van de linten te presenteren op basis van een feitenoverzicht. Dit zal dienen als input voor het aanstaande Actieplan Fiets, waarbij het onderzoeksgebied is vastgesteld als het gebied tussen De Strip en de Oostergouw.
Ervaren als te snel
Uit de beleving van weggebruikers, verzameld in het voorjaar van 2021, blijkt dat er zorgen zijn over de hoge snelheid van het autoverkeer, de beperkte breedte van fietsstroken, en de onveiligheid van oversteken op de drie dorpslinten. GPS-data van oktober 2023 toont aan dat hoewel de meeste weggebruikers zich houden aan de toegestane snelheid van 50 km/u, fietsers deze snelheid als hoog ervaren.
Ongevallen
Wat betreft ongevallen in het onderzoeksgebied tussen 2014 en 2022, werden 114 ongevallen geregistreerd met 56 slachtoffers met letsel, waarbij voornamelijk (elektrisch) fietsers en bromfietsers betrokken waren.
Telliongen
Extra tellingen in oktober 2022, in de aanloop naar het Actieplan Fiets, toonden aan dat er op elk van de drie dorpslinten minder dan 4000 voertuigen per etmaal rijden. Op de Westerblokker rijden relatief de meeste fietsers. Het onderzoek wees ook uit dat doorgaand verkeer tussen De Strip en de Oostergouw extra verkeersbewegingen genereert zonder noodzaak. De Dorpsstraat heeft het hoogste aandeel doorgaand verkeer in vergelijking met de andere twee linten.
Petitie
Belanghebbenden, waaronder individuele bewoners, Dorpenoverleg Blokker/Zwaag en de indieners van de petitie ‘samen voor een veilige Dorpsstraat in Zwaag’, hebben de gemeente benaderd om mogelijke verbeteringen aan de verkeerssituatie te bespreken. De uitkomsten van deze gesprekken zijn openbaar en worden gedeeld met onder andere het dorpenoverleg.