25 oktober 2023 – Column Peter Ursem: Een brug te ver
Volgend jaar wordt het een drama op de A7. Het gonst al enige tijd rond. De reparatie aan een brug bij Purmerend zorgt ervoor dat gedurende acht maanden, herhaling: gedurende acht maanden het aantal rijbanen op de A7 zal worden teruggebracht tot één. Ik neem aan dat het een vernauwing is die geldt voor beide richtingen. Het gaat lange en langdurige files opleveren.
Vandaag zijn wij heen en teruggegaan naar Amsterdam. We vertrokken naar de hoofdstad vlak na filetijd en ik moet zeggen, het schoot gewoon op tot vlak voor de Coentunnel. (Ja, we mogen die tunnel nog altijd zo noemen.) In de andere richting zagen we ter hoogte van Purmerend al een flinke file ontstaan. Het was me ontgaan waardoor het kwam, maar vanuit de tegenovergestelde rijrichting het aantal auto’s per meter snel toenemen en toen stond het daar vast. Dit is nu een redelijk normaal verschijnsel op deze weg.
een echte tunnel met een bekende naam
Even na vier uur ’s middags toogden we weer huiswaarts en al enige kilometers voor de eerder genoemde tunnel (voor de mensen in Hoorn: een echte tunnel met een bekende naam!) mochten we aanschuiven in de zich langzaam voortbewegende rij auto’s. We kozen er toen maar voor om via Volendam naar Hoorn te rijden. Op diverse wegen van en naar andere delen van Nederland komen dagelijks files voor en ook mensen die daar dagelijks in voort sukkelen blijft het een ergernis. Ik ken in mijn bubbel geen mensen die filerijden als favoriete hobby hebben.
Bij de asfaltlinten horen in ons land onvermijdelijk bruggen en viaducten. In ons land zijn er geen recente spectaculaire wereldnieuws halende bruginstortingen geweest. Die horen elders, zelfs in landen die zichzelf absoluut niet beschouwen als een soort derderangse bananenrepubliek. Wij hebben de neiging trots te zijn op onze infrastructuur, maar dat schijnt niet helemaal terecht te zijn. Niet alleen de brug nabij Purmerend blijkt ongezond te zijn. Er zijn ooit iets verkeerde berekeningen gemaakt te zijn en onderhoud van bruggen lijkt al een poosje iets van latere zorg te zijn.
een slagader voor het economische leven in de noordkop van Noord-Holland, waaronder Westfriesland
Duidelijk is dat er af en toe onderhoud nodig is van wegen en bruggen en tunnels natuurlijk, maar even duidelijk zijn de gevolgen die herstelwerkzaamheden opleveren voor de weggebruikers. De A7 is niets minder dan een slagader voor het economische leven in de noordkop van Noord-Holland, waaronder Westfriesland. Er bestaan alternatieve routes naar Amsterdam. Westfriezen kunnen over de Markerwaarddijk, via Lelystad en Almere in Amsterdam komen. Een andere mogelijkheid is natuurlijk de oude E10, via Volendam. En anders langs andere weggetjes door ons mooie Noord-Holland heen, via Alkmaar of het rustieke Bergen of Egmond. Het is wat omrijden, maar dan zie je nog eens wat.
In 2024 zal het voor veel beroepsvervoer spannend worden of het werk op een normale manier kan worden verricht. Eigenlijk moeten wij, automobilisten die niet beroepsmatig op de weg zitten, met elkaar afspreken om gedurende de afknijpperiode de A7 te mijden. Ik vrees dat dit voorstel eerder succes zal hebben dan een betere planning van onderhoud van de wegen. Het tijdig onderhoud plegen aan wegconstructies lijkt vooralsnog een brug te ver.