15 november 2023 – Column Peter Ursem: Over de brug komen
Hoe staat het met onze Westfriese infrastructuur? Het is in deze tijd een belangrijke vraag geworden, nu blijkt dat op diverse wegen en vaarwegen met bruggen en viaducten onderhoudsachterstand is, waardoor we voor onverwachte nare verrassingen kunnen komen te staan. Daarnaast zijn er door uitbreidingen met woonwijken nieuwe straten nodig.
Ik meen me te herinneren dat niet zo erg lang geleden veel wegen eigendom van de gemeenten zijn geworden. We hebben zo meer zeggenschap over die wegen gekregen, maar het hebben ervan is niet gratis. Ze slijten altijd veel sneller dan de aanlegger van de wegen heeft voorspeld. Politici willen niet graag veel grotere bedragen op de gemeentebegroting hebben staan voor zaken die bij de kiezers nauwelijks sexy te noemen zijn.
Politici willen niet graag veel grotere bedragen op de gemeentebegroting hebben staan voor zaken die bij de kiezers nauwelijks sexy te noemen zijn.
We hebben in onze regio geen infrastructurele kunstwerken die bij instorting de wereldpers wakker zal schudden, of het moet zo zijn dat een wereldberoemde zanger of zangeres samen met een iets te grote schare fans door een brug zakt en jammerlijk verdrinkt in een poging een heel jonge fan te redden van een nare verdrinkingsdood. Het zal hooguit gebeuren dat er stukjes van een brug of viaduct naar beneden vallen wanneer een landbouwtrekker met toebehoren er rustig overheen tort.
Hoe vaak rijd je niet over een landweggetje, rustig, zonder dat je echt acht geslagen hebt op snelheidsbeperkende verbodsborden, en je gaat jezelf bezorgd afvragen of de vering van je auto het allemaal wel kan hebben? Niet zo vaak dus. Ik zie ineens dat het zinnetje tendentieus klinkt. Alsof een politicus in verkiezingstijd aan het woord is en vindt dat zijn toehoorders nog niet genoeg besef hebben van de ellende waarin zij moeten wonen en waar hij met zijn partij nu eens eindelijk een eind aan gaat maken. We hebben nu verkiezingstijd en hoeveel politici heb jij in de afgelopen weken horen preken over landweggetjes?
De kosten voor onderhoud zijn sterk opgelopen en er staat al zo’n druk op de gemeentebegroting.
Ik vrees dat de conditie van de regionale infrastructuur het kind van de rekening is en nauwelijks een fractie van de aandacht krijgt die we nu moeten hebben voor toestroom van arbeidsmigranten en asielzoekers, klimaatvraagstukken, armoedebestrijding en gebruik van ongeoorloofde felle uitspraken van een chef tegen ondergeschikte werknemers. Ik weet dat er gelukkig in een paar gemeenten wel de nodige ophef is over nieuw aan te leggen wegen met kunstwerken. Hoorn gaat bij een nieuw wijkje een weg aanleggen met een heuse onderdoorgang onder het spoor. In Drechterland ontdekte men een bruggetje dat onterecht alleen voor voetgangers te gebruiken is. De kosten voor onderhoud zijn sterk opgelopen en er staat al zo’n druk op de gemeentebegroting.
In Venhuizen wil men woningen bouwen, maar de vraag wordt daar: wat is er eerder een weggetje of de huizen? Wees niet ongerust. Beide zullen er na verloop van tijd zijn en dan moet men snel geweest zijn met kritische opmerkingen over de keuze die gemaakt is, want de bewoners die daar komen zul je er nooit over horen en wanneer er in de komende twee jaar een wethouder over zal struikelen zullen de nieuwe bewoners daar waarschijnlijk nauwelijks weet van hebben. Waar ik eigenlijk bang voor ben, is dat de doorsnee Westfries pas weet heeft van onderhoud van de infrastructuur wanneer een weg nauwelijks meer te berijden is of dat een brug of viaduct en opvallend rafelig uitziet.
Onze Westfriese bestuurders zouden in meerderheid best eens deel kunnen uitmaken voor de groep Nederlandse bestuurders die een wake-up call uit zeer nabije omgeving moeten krijgen voordat actie wordt ondernomen. Ik hoop nu dat ik het helemaal fout heb. In dat geval heb ik jou misschien doen ontwaken, zodat je in je eigen gemeente kun nagaan of er voldoende aandacht is om de infrastructuur op peil te houden.