• Hoorn.wf
  • Medemblik.wf
  • Enkhuizen.wf
  • Drechterland.wf
  • StedeBroec.wf
  • Opmeer.wf
  • Koggenland.wf
zondag, 27 juli 2025
  • Login
OnsWestfriesland
  • Home
    • Sport
    • Vacatures
  • 112NHN
  • Lokaal
    • Drechterland
    • Enkhuizen
    • Hoorn
    • Koggenland
    • Medemblik
    • Opmeer
    • Stede Broec
  • Fotos
  • Adverteren
  • Video’s
  • Contact
No Result
View All Result
  • Home
    • Sport
    • Vacatures
  • 112NHN
  • Lokaal
    • Drechterland
    • Enkhuizen
    • Hoorn
    • Koggenland
    • Medemblik
    • Opmeer
    • Stede Broec
  • Fotos
  • Adverteren
  • Video’s
  • Contact
No Result
View All Result
OnsWestfriesland
Home Nieuws

Ondernemers geïnformeerd over werkzaamheden; ‘Werk aan de A7 kan sneller, maar blijft een hobbel’

Bijeenkomst over werkzaamheden A7-viaduct bij Purmerend

by Redactie
21 november 2023
in Nieuws, Westfriesland Regio, Westfrieslandinbedrijf
Reading Time: 5 mins read
A A
0
Ondernemers geïnformeerd over werkzaamheden; ‘Werk aan de A7 kan sneller, maar blijft een hobbel’

Foto: Alex Gitzels

Deel op FacebookDelenDelenDelenDelen

PURMEREND/WESTFRIESLAND – Harold Hansen van Rijkswaterstaat lichtte afgelopen donderdag de werkzaamheden toe en beantwoordde vragen van ondernemers uit Westfriesland. De werkzaamheden aan het A7-viaduct bij Purmerend die in 2024 gepland staan, duren korter, worden nog steeds niet met open armen ontvangen. Dat bleek wel tijdens de informatiebijeenkomst bij Van der Laan in Zwaag, afgelopen donderdag.

Het was even slikken voor ondernemers in Westfriesland en Waterland, toen enkele weken geleden de aanbesteding voor de werkzaamheden aan het viaduct bij Purmerend openbaar werd gemaakt. Al maanden werd onder andere door ondernemers, gemeente en Rijkswaterstaat (RWS) gesproken over de werkzaamheden aan het viaduct, maar de uiteindelijke aanbesteding viel rauw op iedereens dak.

(tekst gaat door onder deze advertenties)

‘8 maanden één rijbaan op A7’

De oorspronkelijke plannen gingen uit van een periode van 8 maanden, waarin slechts één rijbaan beschikbaar was in beide rijrichtingen op de A7. Dit zou een vertraging van 2 uur per dag meebrengen voor het verkeer dat dagelijks over deze weg rijdt. De WBG had al snel uitgerekend dat de maatschappelijke kosten in de miljoenen euro’s per dag lopen.

‘Nu 5 maanden’

Voorzitter Westfriese Bedrijvengroep (WBG) Hans-Peter Baars: “Binnen 2 dagen zaten wij, maar ook de Vereniging Ondernemers Waterland (VOWA) aan tafel met RWS. Na vele constructieve gesprekken is de aanbesteding aangepast. De werkzaamheden nemen nu nog maar 5 maanden in beslag, waarbij in de zomermaanden zal worden gewerkt. Ook is er een boeteclausule opgenomen voor het overschrijden van de deadline van 1 september. Wij zijn blij met de spoedprocedure, blij dat de werkzaamheden worden uitgevoerd en dat het nu in de zomermaanden gebeurt.’

(tekst gaat door onder deze advertenties)

Werkzaamheden zijn noodzaak

Harold Hansen van RWS licht eerst de actuele situatie nog eens toe. ‘Uit onderzoek is gebleken dat het viaduct over het Noordhollands Kanaal niet aan de huidige constructieve veiligheidseisen voldoet. Uit berekeningen bleek dat de steunpunten versterkt moeten worden. Er is onvoldoende wapening en in de nok verkeerde wapening aangebracht. Het viaduct is nu niet stuk en er is nog geen schade, maar de constructie voldoet niet (meer). Gezien de verkeersintensiteit en de aslasten hebben we het maximale gewicht van vrachtverkeer dat over het viaduct kan al teruggebracht naar 30 ton, maar uiteindelijk moet de constructie gewoon zo snel mogelijk versterkt worden. De werkzaamheden zorgen voor een levensduurverlenging van 30 jaar.’

De planning voor 2024

Op dit moment is de planning dat er van 1 april tot 1 september in ploegendiensten gewerkt zal worden aan het viaduct. Hierbij wordt één werkvlak vrijgemaakt, waarbij het andere werkvlak (de andere rijbaan) zal worden aangepast met twee versmalde rijstroken per rijrichting. Zo kan de aannemer veilig en efficiënt werken op de andere baan. In deze periode mag het verkeer met maximaal 70 km per uur rijden in het werkgebied en geldt er, in ieder geval de eerste 2,5 maand een extra gewichtsbeperking van 25 ton. 1 september moet het werk af zijn. Wanneer dat niet lukt, heeft de aannemer te maken met een boeteclausule. De verkeerskundige werkperiode is tot 1 oktober, want daarna staan andere werkzaamheden gepland. Op dit moment kunnen aannemers intekenen op de aanbesteding. 20 december is de gunning en in de loop van januari wordt een meer gedetailleerde planning verwacht.

Hansen: ‘Dit plan is niet zomaar tot stand gekomen. We hebben allerlei scenario’s bekeken, waarbij we steeds afwegingen hebben gemaakt tussen de belangen van het wegverkeer, maar ook dat van de omgeving. Er staan 3 tijdelijke afsluitingen van de hele weg gepland, die we het liefst ’s nachts of in de weekenden uitvoeren, maar die afhankelijk zijn van de capaciteit van de aannemer. Met de nieuwe situatie zal de vertraging ongeveer 40 minuten zijn, in plaats van 2 uur. Hierbij is het wel belangrijk dat verkeer dat er niet per se moet zijn in de spits, de weg ook mijdt. We zullen in de communicatie dan ook adviseren zoveel mogelijk thuis te werken en zoveel mogelijk een alternatieve route te kiezen. De A7 is een drukke weg met in de spits dagelijks files. Op een andere tijd gaan rijden of rijstroken verschuiven (3 in de drukste richting en 1 de andere kant op) gaat dat niet oplossen. Hiermee verschuif je het probleem alleen maar.’

Volop vragen

De ondernemers horen het plan geduldig aan, maar zitten ook vol vragen. Want waarom wordt er niet eerst een nieuw viaduct naast het huidige viaduct geplaatst? Hansen: ‘Dat zou te veel tijd in beslag nemen en strookt niet met de stikstofnormen. Het werk dat we nu gaan uitvoeren, valt onder onderhoud, waarvoor je geen vergunning hoeft aan te vragen. Een nieuw viaduct plaatsen vraagt een veel langer aanlooptraject, waarbij we de belasting van het huidige viaduct steeds verder moeten terugbrengen. Straks moet de A7 dicht voor vrachtverkeer en dat is absoluut niet wenselijk.’ Op de vraag of we voor dit project geen ontheffing van de stikstofmaatregelen kunnen krijgen is Hansen heel duidelijk: ‘Daar gaat RWS helaas niet over.’ Ondernemers zitten vanzelfsprekend niet te wachten op hinder, maar dat is eigenlijk niet te voorkomen. Deze optie is ‘de minst beroerde’.

Hans-Peter Baars vult aan: ‘We zijn er nog niet. We proberen ook de politiek te beïnvloeden. Er zijn al Kamervragen gesteld door het CDA over dit onderwerp en tijdens het bezoek van demissionair minister Harbers van de VVD hebben we het viaduct ook nog ter sprake gebracht. Hij heeft persoonlijk toegezegd dat hij na de aanbesteding terugkomt om met ons te spreken over de situatie en dat hij betrokken zal blijven. Zo kijken we ook naar een incentive voor wanneer het werk sneller klaar is. Bij RWS is dat niet gebruikelijk, maar wij willen iedere manier om het werk te versnellen aangrijpen. Ook over dit onderwerp zullen we nog spreken met minister Harbers. Met andere dingen zullen we moeten dealen, zoals de stikstofproblematiek.’

Vertraging voorkomen

Een van de aanwezigen vraagt of er geen minder impactvolle aanpak is. Kan het werk niet langer duren, maar dan minder grootscheeps worden uitgevoerd? Hansen: ‘Er moeten boringen en betonwerkzaamheden worden uitgevoerd. Dit gaat het meest efficiënt op één werkvlak. We zijn ons bewust van de druk op de weg. We hebben ook goed overleg gehad met de hulpdiensten en de Veiligheidsregio en die staan achter ons besluit. Voor vrachtverkeer staan we in contact met bergers om ervoor te zorgen dat sleepwagens paraat zijn voor wanneer dat nodig is. Zo voorkomen we extra vertraging op de versmalde rijstroken.’

Kees Koopman van het gelijknamige transportbedrijf vraagt waarom deze werkzaamheden tegelijk worden uitgevoerd met de afsluiting van de AC de Graafweg. Deze is nog dicht tot juni 2024. Hansen is hiervan niet op de hoogte en belooft zich hier nog in te verdiepen. Ook vraagt hij zich af of hij nog wel een vergunning kan krijgen voor breed transport over twee rijbanen tegelijk. Ook hier komt Hansen op terug. Veel verkeer zal worden omgeleid tijdens de werkzaamheden, onder andere via de oude E10. Wordt deze weg wel optimaal ingericht tijdens deze periode? En zijn de omleidingswegen wel bestand tegen zwaar verkeer? Hansen zegt toe dat hier goed om wordt gelet. Nog een goede vraag uit het publiek: ‘wordt er een overkapping geplaatst over de werkzaamheden? Regen kan een vertragend effect hebben op de werkzaamheden en het beton storten. Hier is niets over vastgelegd, maar als de aannemer hiervoor kiest, zal RWS dit alleen maar toejuichen.

Het vervolg

Op dit moment is het wachten op de gunning, waarna het traject verder duidelijk zal worden. Hansen belooft nog terug te komen op een aantal van de gestelde vragen. Wanneer er meer bekend is over de werkzaamheden, worden de ondernemers daar zo snel mogelijk van op de hoogte gesteld.

Tags: A7PurmerendVerkeerWegwerkzaamhedenWestfriesland
Share462Tweet289SendShare81Send
Advertenties van onze sponsoren
• Renovatie badkamer, keuken, toilet? Vertelman Tegelwerken
• Ook hier adverteren? Vanaf €25,- p/maand
• BHV materialen nodig? BHVtotaal uw partner in veiligheid!
• De HorlogeSmit voor horlogereparaties en onderhoud 0611040316

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Inschrijven voor Nieuws Updates:

Skoftig; Nieuws uit jouw regio in je mailbox Abonneren

Populair afgelopen 24 uur

  • Gemeente Hoorn: geen aparte aanpak voor onderhuur door statushouders

    Gemeente Hoorn: geen aparte aanpak voor onderhuur door statushouders

    2363 shares
    Share 945 Tweet 591
  • Politie onderzoekt bomaanslag in Hoorn, getuigen gezocht

    2723 shares
    Share 1089 Tweet 681
  • Nieuwe rotonde Oostergouw-Oude Veiling in Zwaag geopend voor verkeer

    478 shares
    Share 191 Tweet 120
  • Nelly’s Café in Obdam stopt over 8 maanden; verkoop niet rond

    633 shares
    Share 253 Tweet 158
  • Verdachte van woningoverval in Leerdam aangehouden in Zwaag

    169 shares
    Share 68 Tweet 42

Lokaal nieuws en bekendmakingen

  • Drechterland
  • Enkhuizen
  • Hoorn
  • Koggenland
  • Medemblik
  • Opmeer
  • Stede Broec
Facebook Twitter Instagram Telegram LinkedIn

Nieuws, informatie en bekendmakingen per gemeente

  • Drechterland
  • Enkhuizen
  • Hoorn
  • Koggenland
  • Medemblik
  • Opmeer
  • Stede Broec
Volg OnsWestfriesland en mis geen nieuws
  • Bluesky:  ons.wf/bluesky
  • Instagram:  ons.wf/Instagram
  • Twitter: ons.wf/twitter
  • facebook: ons.wf/facebook
  • Youtube: ons.wf/youtube
  • Telegram: ons.wf/telegram
  • Threads: ons.wf/threads
  • Mastodon: ons.wf/mastodon
  • Whatsapp Channel: WestfrieslandNieuws
  • whatsapp: 06-49 522 000 (nieuws, tips en foto's)
Samen groeien wij door naar de nummer 1 nieuwswebsite gericht op Westfriesland.

Laatst toegevoegd

Nieuwe rotonde Oostergouw-Oude Veiling in Zwaag geopend voor verkeer

Politie waarschuwt voor malafide Engelssprekende klusjesmannen in regio Hoorn

Laatste kans: nomineer jouw favoriete bedrijf voor de NHN Business Awards 2025

Nieuwe slimme ledverlichting voor Provincialeweg in Hoorn; straks verlichting aangepast aan verkeer en weer

Medemblik onderzoekt leefbaarheid en veiligheid; ‘alleen dan kunnen we keuzes maken die passen in onze wijken en dorpen’

Hoe inclusief is uw gemeente? ‘Met deze enquête willen we beleid kunnen verbeteren’

Plannen voor woningbouw in Hoorn-Noord aangepast: gebiedsontwikkeling opgesplitst

© 2013-2024 OnsWestfriesland.nl een Westfriesland Media productie. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Beheer je privacy

Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij en onze partners technologieën zoals cookies om informatie over het apparaat op te slaan en/of te openen. Toestemming voor deze technologieën stelt ons en onze partners in staat om persoonlijke gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site te verwerken en om gepersonaliseerde en niet-gepersonaliseerde advertenties te tonen. Als u geen toestemming geeft of deze intrekt, kan dit invloed hebben op bepaalde functies.

Klik hieronder om in te stemmen met het bovenstaande of om specifieke keuzes te maken. Je keuzes zullen alleen worden toegepast op deze site. Je kunt je instellingen te allen tijde wijzigen, inclusief het intrekken van je toestemming, door gebruik te maken van de knoppen op het Cookiebeleid of door te klikken op de knop 'Toestemming beheren' onderaan het scherm.

Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Statistieken

Marketing

Toepassingen
Altijd actief

Altijd actief
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Beheer opties
{title} {title} {title}
  • Drechterland
  • Enkhuizen
  • Hoorn
  • Koggenland
  • Medemblik
  • Opmeer
  • Stede Broec
No Result
View All Result

© 2013-2024 OnsWestfriesland.nl een Westfriesland Media productie. Alle rechten voorbehouden. | Disclaimer