ENKHUIZEN/HOORN – De bovenleiding langs het spoor tussen Hoorn en Enkhuizen en tussen Obdam en Hoorn komt op fundaties van duurzaam beton te staan. De 90 bestaande funderingen zijn einde levensduur en worden vervangen. Zij maken plaats voor fundaties die van gerecycled beton zijn gemaakt. Volgens ProRail kunnen de nieuwe fundaties daarna weer jaren mee. Door deze werkzaamheden is er geen treinverkeer tussen Enkhuizen en Hoorn op donderdag 16 februari 00.05 uur t/m maandag 20 februari 02.00 uur.
De NS past de dienstregeling aan en regelt vervangend busvervoer. Reist u in deze week de trein? Raadpleeg de reisplanner op de website van de NS of de App. Reizigers dienen rekening te houden met een vertraging van 15 tot 30 minuten. Net als vorig jaar is besloten dat de bussen de Spoorsingel in Bovenkarspel vermijden vanwege de verkeersveiligheid. Dit betekent dat de bussen niet zullen stoppen vóór station Bovenkarspel-Grootebroek, maar dat reizigers gebruik kunnen maken van de bushalte aan de Burgemeester J.N Stuifbergenlaan. (kaartje)
Circulair
Aannemer Strukton voert het werk uit tijdens twee buitendienststellingen in februari en mei. Tussen Hoorn en Enkhuizen worden tussen woensdagavond 15 februari en maandagochtend 20 februari 45 funderingen vervangen. In mei volgen er nog eens 45 tussen Obdam en Hoorn.
Niet alleen de nieuwe fundaties zijn gemaakt van circulair beton. Ook de bestaande funderingen krijgen een tweede leven. GBN verwerkt het materiaal voor de volle 100% tot het grove Circugrind, het fijnere Circuzand en het ultrafijne Circument. Dit zijn hoogwaardige, 100% circulaire grondstoffen die toepasbaar zijn in het beton voor nieuwe portalen, palen en funderingen en andere toepassingen.