Beleidsregel ontheffing artikel 35 Alcoholwet Koggenland 2023
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
- 1.
Ontheffing artikel 35 Alcoholwet: een ontheffing van het in artikel 3 van de Alcoholwet voor de uitoefening van het horecabedrijf gestelde verbond voor het verstrekken van zwak-alcoholhoudende drank (drank met een alcoholpercentage van maximaal 15%, met uitzondering van wijn) zonder vergunning tijdens een in de beschikking aangewezen bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard voor een aaneengesloten periode van ten hoogste twaalf dagen, mits de verstrekking geschiedt onder onmiddellijke leiding van een of meer personen die voldoen aan artikel 35, lid 1 a. t/m b. van de Alcoholwet.
- 2.
Een bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard: een tijdelijk evenement zoals een braderie, jaarmarkt, kermis, muziek- en of sportfeest en andere manifestaties die eenmalig, dan wel in de regel niet meer dan tweemaal per jaar voorkomen. De burgemeester maakt per geval een afweging wat onder “bijzondere gelegenheid” dient te worden verstaan.
- 3.
- 4.
Hoofdstuk 2 Tijdelijke ontheffing artikel 35 Alcoholwet
Artikel 4 Voorschriften aan de ontheffing
Aan de ontheffing artikel 35 Alcoholwet wordt in ieder geval de volgende voorwaarde verbonden:
“De zwak-alcoholhoudende drankverstrekking geschiedt onder leiding van een persoon die
- (i)
- (ii)
- (iii)
Een persoon is in ieder geval van slecht levensgedrag als deze persoon binnen de laatste 5 jaar veroordeeld is tot een onvoorwaardelijke vrijheidsstraf van meer dan 6 maanden of binnen de laatste 5 jaar leidinggevende is geweest van een inrichting waarvan de vergunning is ingetrokken in verband met drugshandel of feiten die gevaar kunnen opleveren voor de openbare orde, veiligheid of zedelijkheid.”
Deze voorwaarden laten onverlet dat een ontheffing onder beperkingen kan worden verleend of dat aan een ontheffing (andere) voorschriften kunnen worden verbonden.
Artikel 5 Termijn van indiening
Een aanvraag om ontheffing wordt tenminste 8 weken voor de datum van de bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard bij de burgemeester ingediend. Als de aanvraag niet binnen de gestelde termijn is ingediend, dan kan de aanvraag worden geweigerd.
Een ontheffing voor het verstrekken van zwak-alcoholhoudende drank kan voor een aaneengesloten periode van ten hoogste twaalf dagen worden verleend. Dit betekent dat een ontheffing nooit voor een langere aaneengesloten periode kan worden afgegeven. De verstrekking beperkt zich tot zwak-alcoholhoudende drank met een alcoholpercentage van maximaal 15%. Het is niet toegestaan sterke drank, met een alcoholpercentage van 15% of meer, aanwezig te hebben. Ook niet voor het maken van mix-dranken. De toelichting van de Alcoholwet geeft een omschrijving van het begrip ‘bijzondere gelegenheid’ van zeer tijdelijke aard.
Het verstrekken van zwak-alcoholhoudende drank binnen een inrichting valt onder de reguliere vergunning op grond van artikel 3 van de Alcoholwet. Een inrichting is het totaal aan lokaliteiten en terras(sen) waar alcoholhoudende drank wordt verstrekt. Voorts moet het gaan om bedrijfsmatige verstrekking of anders dan om niet. Wanneer er wordt betaald voor de verstrekking van de alcoholhoudende drank, per consumptie, vrijwillige bijdrage of iets dergelijks, dan is er sprake van bedrijfsmatige verstrekking of anders dan om niet. De bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard is openbaar toegankelijk d.w.z. anders dan alleen op uitnodiging.
Artikel 3 Aanvraag en Verklaring Sociale Hygiëne
Artikel 35 spreekt van een bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard. De memorie van toelichting van de Alcoholwet geeft aan dat hier tijdelijke evenementen worden bedoelden geeft een aantal voorbeelden van evenementen.
Artikel 35, lid 2 geeft de burgemeester de mogelijkheid beperkingen en/of voorschriften aan een ontheffing te verbinden. De burgemeester kan na 1 januari 2013 in een beleidsregel eisen dat de persoon die onmiddellijk leiding geeft aan het uitgiftepunt over een Verklaring Sociale Hygiëne moet beschikken. Tijdens bijzondere gelegenheden van zeer tijdelijke aard is het van wezenlijk belang dat alle aspecten die met alcoholische drankverstrekking gepaard gaan in voldoende mate in beeld zijn en blijven en dat er zo nodig tijdig handelend wordt opgetreden. Zij die over een Verklaring Sociale Hygiëne beschikken hebben aantoonbaar blijk gegeven van het feit dat zij weten welke aspecten van belang zijn bij alcoholische drank verstrekking. Reden waarom de eis van de Verklaring Sociale Hygiëne voor degene die onmiddellijk leiding geeft aan het uitgiftepunt is opgenomen.
Om een goed beeld te krijgen van de bijzondere aangelegenheid van zeer tijdelijke aard is het noodzakelijk dat een op schaal ingetekende situatietekening bij de aanvraag om ontheffing wordt gevoegd waar op staat:
- a.
- b.
- c.
- d.
- e.
- f.
- g.
Artikel 4 Voorschriften uit oogpunt van openbare orde – en veiligheid, sociale
hygiëne en economie
Artikel 35, lid 2 van de wet geeft de burgemeester de mogelijkheid om aan de ontheffing beperkingen en/of voorschriften te verbinden. Deze kunnen betrekking hebben op sociaalhygiënische aspecten, economische aspecten en openbare orde- en veiligheidsaspecten.
Openbare orde- en veiligheidsaspecten
Bij openbare orde aspecten gaat het om het feit dat verstrekken van alcoholische en niet alcoholische dranken op een verantwoorde wijze plaatsvindt. Artikel 21 van de wet verbiedt het om bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank te verstrekken indien redelijkerwijs moet worden aangenomen dat dit tot verstoring van de openbare orde en/of veiligheid zal leiden.
- a.
In het licht van alcoholmatigingsbeleid en het voorkomen van overlast is een begrenzing van de geldigheidsduur van de ontheffing gewenst. Alcoholgebruik vóór 12.00 uur tijdens een tijdelijke aangelegenheid van bijzondere aard moet als maatschappelijk ongewenst worden beschouwd. Reden waarom het aanvangstijdstip van de ontheffing nooit voor 12.00 uur kan liggen.
- b.
De eindtijd van de ontheffing is gelijk aan de eindtijd van het evenement waaraan de ontheffing is gekoppeld, de burgemeester kan hiervan afwijken en de eindtijd van de ontheffing vaststellen op een half uur of nog eerder voor de eindtijd van het evenement. De burgemeester zal dan duidelijk motiveren waarom hij daartoe besloten heeft.
- c.
- d.
Op een evenement met meerdere tappunten is in principe één leidinggevende voldoende. De burgemeester kan aanvullende voorschriften stellen en één van de aanvullende voorschriften kan zijn dat er meerdere leidinggevenden aanwezig moeten zijn in verband met het toezicht op de verstrekking van alcohol. De voorschriften kunnen ook betrekking hebben op het soort bier, de toegangsleeftijd en het gebruik van eren leeftijdsverificatiesysteem.
- e.
- f.
Het duidelijk zicht te houden op de verstrekking van zwak-alcoholische drank kan alleen deugdelijk uitgevoerd worden wanneer de uitgifte daarvan geschiedt bij de vaste tappunten. Reden waarom de zogenaamde ‘rugzaktap’ en de ‘navulslang’ wel ingezet mag worden maar alleen voor niet alcoholische dranken en water.
De Alcoholwet kent een sociaal hygiënisch motief; dit motief wordt dan ook als toetsingskader gebruikt bij aanvragen om ontheffing. In het aanvraagformulier dient daartoe te worden aangegeven onder wiens onmiddellijke leiding de drankverstrekking plaatsvindt. Bij een bijzondere gelegenheid van tijdelijke aard waarbij sprake is van meerdere taplocaties van waaruit zwakalcoholhoudende drank verstrekt wordt, dient minimaal één leidinggevende per taplocatie aanwezig te zijn. Indien er sprake is van een bijzondere gelegenheid van tijdelijke aard waarbij sprake is van één taplocatie van waaruit zwakalcoholhoudende drank verstrekt wordt, dienen minimaal twee leidinggevenden aanwezig te zijn. Zie tevens model C met aanvullende vragen.
Bij economische aspecten gaat het om de vraag in hoeverre het verstrekken van zwakalcoholhoudende drank ondersteunend is aan de bijzondere gelegenheid van tijdelijke aard die aan de aanvraag ten grondslag ligt. Uit de aanvraag zal moeten blijken dat de verstrekking van alcoholhoudende drank een relatie heeft met de bijzondere gelegenheid van tijdelijke aard.
Artikel 5 Termijn van indiening
Termijn van indiening is 8 weken.
Aanvragen die ten tijde van de inwerkingtreding van de nieuwe beleidsregels nog niet zijn afgehandeld worden afgehandeld op basis van de nieuwe beleidsregels.
Op bezwaarschriften wordt ook beslist met toepassing van de nieuwe beleidsregels.
Voorschriften aan ontheffing artikel 35 Alcoholwet
Openbare orde- en veiligheidsaspecten
Ter voorkoming van de verstoring van de openbare orde en veiligheid en zedelijkheid kunnen de volgende voorschriften aan de ontheffing worden verbonden:
- a.
- b.
- c.
- d.
- e.
- f.
Ter voorkoming van bovenmatig alcoholgebruik en –misbruik kunnen aan de ontheffing de volgende voorschriften worden verbonden:
- a.
- b.
- c.
- d.
- e.
- f.