HOORN – De verlenging van de tentoonstelling “90 jaar LEGO” in het Museum van de 20e Eeuw is een succes. Inmiddels hebben 150.000 bezoekers het Hoornse museum bezocht. In 2023 trok het museum ruim 100.000 bezoekers en ook dit jaar belooft goed te worden volgens museumdirecteur Hans Stuijfbergen.
Stuijfbergen is dan ook zeer tevreden: “Het was een grote investering in die collectie en de verhuizing en inrichting van het “LEGO-museum” een enorme klus, maar dan heb je ook wel wat. Bezoekers zijn enthousiast en komen uit binnen- en buitenland. Ik verwacht dat we dit jaar op zo’n 80.000 bezoekers uitkomen.”
Broek ophouden
Bezoekers aantallen waarmee de museumdirecteur meer dan tevreden is. “Dat is natuurlijk prachtig, zeker omdat we onze broek grotendeels zelf moeten ophouden. Voor museumbegrippen hebben we een zeer hoog eigen verdienvermogen en daar zijn we trots op. Iets meer erkenning in de vorm van een extra subsidie verdienen we wel.” Een duidelijke hint naar de plaatselijke gemeente politiek.
Bezoekers zeer tevreden
Recent bleek uit een Europees onderzoek dat het Museum van de 20e Eeuw ook goed scoorde wat klanttevredenheid betreft. Zo gaf 97 % aan “tevreden” of “zeer tevreden” te zijn over het laatste museumbezoek. Voor Stuijfbergen en de 100 vrijwilligers en 5 betaalde krachten is dat ook het belangrijkste. “Het museumbezoek moet een leuk uitje zijn. Daarbij wordt zelfs aan de hond gedacht. Dat wordt zeer gewaardeerd want er zijn maar enkele musea in ons land waar honden welkom zijn.”
Verlenging LEGO
De LEGO tentoonstelling zal nog toch tot en met de Kerstvakantie te zien zijn. Daarna gaat de collectie teruggebracht worden naar twee zalen. Zo zal het een blijvende trekker zijn voor het museum waar natuurlijk veel meer te ontdekken valt.
Publiciteit (voor de stad)
Er is al veel regionale en landelijke publiciteit voor de LEGO expositie geweest, van landelijke kranten tot tijdschriften, van social media tot radio-items. Voor Hans Stuijfbergen is het duidelijk dat het museum zo ook veel positieve promotie voor de stad maakt. “Voor de meeste uitingen moet je tegenwoordig betalen en we besteden dan ook veel geld aan promotie. Maar we denken dat het goed is voor ons museum én de stad Hoorn en de regio.”