HOORN – De gemeenteraad van Hoorn breidt haar aanwezigheid op social media uit om inwoners beter te informeren over het werk van de raad.
Naast de herlancering van de Facebookpagina krijgt de gemeenteraad nu ook een eigen Instagram- en LinkedIn-profiel. Hiermee hoopt de raad zichtbaarder te worden voor inwoners, pers en andere belangstellenden.
Zichtbaarheid vergroten
Met 35 raadsleden, verdeeld over 13 politieke partijen, vertegenwoordigt de gemeenteraad alle inwoners van Hoorn, Blokker en Zwaag. De raad wil duidelijker laten zien hoe besluiten worden genomen en hoe inwoners hun mening kunnen geven. Door actief te zijn op social media wil de raad inwoners beter bereiken en hen betrekken bij de lokale politiek.
Gemeenteraadsverkiezingen
De opkomst bij gemeenteraadsverkiezingen in Hoorn was de afgelopen jaren lager dan het landelijk gemiddelde. In 2022 ging slechts 46% van de stemgerechtigde inwoners naar de stembus. De gemeenteraad wil dit percentage verhogen voor de komende verkiezingen op 18 maart 2026. Door via social media te laten zien wie er in de gemeenteraad zit en wat zij doen, hoopt de raad het vertrouwen in de lokale politiek te versterken en meer inwoners te stimuleren te gaan stemmen.
Volg de raad op X
De gemeenteraad is al enige tijd actief op X (voorheen Twitter), waar raadsinstrumenten en vragen worden gedeeld. Facebook, Instagram en LinkedIn zullen worden ingezet voor bredere informatie over de activiteiten en het werk van de raad.