HOORN – Recent heeft Connexxion haar vervoersplannen voor het busvervoer per 21 juli 2024 bekendgemaakt. De algemene reactie namens Hoorn is dat de noodzaak van een nieuw regionaal vervoersplan wordt erkend. Echter, bij een aantal aanpassingen in Hoorn wordt het ambitieniveau als laag ervaren. Als voorbeeld noemt het college dat een nieuwe buslijn via de Bangert & Oosterpolder een frequentie van slechts één keer per uur krijgt.
Voor de gebieden met veel nieuwbouw zoals de Rozenbuurt, Bangert & Oosterpolder en de Compagnie is de ambitie van zowel Provincie Noord-Holland als de gemeente Hoorn om hier een beter (frequenter) OV-product aan te bieden dan nu in het vervoerplan zit. Hierover zijn zij nog in overleg met de provincie.
Voorgestelde wijzigingen
Hier zijn de voorgestelde wijzigingen per lijn binnen de gemeente Hoorn:
- Lijn 11 Hoorn station – Zwaag Risdam
- Lijn 11 zal in het nieuwe vervoerplan komen te vervallen.
- Lijn 133 Hoorn station – Zwaag – Wognum – Hoogwoud
- Lijn 133 wordt verlegd van ’t Erf naar de Zwaagmergouw en Zwaag Risdam. Hierdoor neemt lijn 133 de bediening van de vervallen lijn 11 over. De frequentie wordt twee keer per uur en in de spits (van- en naar Zwaag Risdam) vier keer per uur.
- Lijn 136 Hoorn station – Zwaag – Midwoud
- Lijn 136 wordt verlegd van de Wogmergouw naar het Keern. Hierdoor kan het deel van de route dat bij lijn 133 vervalt, worden overgenomen door lijn 136. Lijn 136 zal ook op zaterdag en zondag gaan rijden.
- Lijn 131/132 Hoorn station – Zwaag – Wervershoof – Andijk
- De bestaande lijn 132 wordt gesplitst in een nieuwe lijn 131 en 132. Lijn 131 rijdt het ene uur via de IJsselweg en De Strip richting Wervershoof, en lijn 132 het andere uur via de Oostergouw en Dorpsstraat naar Wervershoof (bestaande route). Blokker, inclusief het nieuw gebouwde deel van de Bangert & Oosterpolder, krijgt hierdoor beschikking over een buslijn.
- Lijn 232 Hoorn station – bedrijventerrein Westfrisia – Wervershoof
- Lijn 232, die alleen in de spits rijdt, komt te vervallen vanwege de zeer lage bezettingsgraad (enkele reizigers per rit).
400 meter
Naast deze wijzigingen wordt de nieuwe lijnvoering zodanig vormgegeven dat reizigers binnen een maximale loopafstand van 400 meter toegang hebben tot een bushalte. Het nieuwe vervoerplan leidt tot het vervallen van sommige bushaltes en het toevoegen van nieuwe haltes. De Provincie Noord-Holland vergoedt de realisatie van de nieuwe bushaltes.
Monitoren en overleg
De Provincie Noord-Holland zal de reizigersontwikkeling per lijn in het nieuwe vervoerplan monitoren en evalueren. Eventuele bijsturing kan plaatsvinden op basis van de verzamelde gegevens.
Nou voor mij wordt de reistijd niet korter maar langer. Stap in hoorn op de bus 132 naar bushalte sorgvliet in andijk, waardoor ik door het dorp naar me werk loop 3.7 kilometer om op me werk te komen. Maar nu de eindhalte de hoekweg wordt komt er voor mij 1 kilometer erbij dus totaal 4.6 km. De trein nemen is voor mij geen optie die vertrekt om 07.00 uit hoorn naar bovenkarspel grootenbroek aankomst 07.15. De buurtbus begint pas om 07.15 geen idee hoelang de rit duurt naar halte sorgvliet in andijk. Omdat ik om 07.30 op mijn werk moet zijn wordt het nog een wereldreis. Nu wordt ik verplicht om een fiets te kopen om optijd op me werk te zijn. Ik vindt het schandalig want ze denken niet aan de burgers die afhankelijk zijn van de ov maar alleen maar aan zich zelf.Vraag me af of er wel iemand de route zelf heeft gereden ipv alles te regelen en te bekijken achter de PC.
Voor nu en zeker in de toekomst, gezien het aantal jongeren die in de Bangert Oosterpolder wonen, zal er vraag zijn voor vervoer vanuit de Strip (Hollandse Cirkel) naar het station en viceversa. Ook onder de werkende bij wie gestimuleerd wordt om met de OV te gaan is hier behoefte naar. 2x in het uur is zeker geen overbodige luxe.
Slechte zaak om bus 11 er uit te halen.
Men praat al jaren over het stimuleren van gebruikmaking van het openbaar vervoer. Moet je vooral geen buslijnen (die redelijk intensief gebruikt worden) opheffen.
Alles draait alleen maar om geld. Leer nou eens om mensen op de eerste plaats te zetten.
Ik zou (bijna) wensen dat het openbaar vervoer onder de overheid gaat vallen.