HOORN – Op 10 april vindt een ontwikkelochtend plaats onder de naam Taborsterren, een initiatief dat voortkomt uit de samenwerking tussen Tabor College d’Ampte, Muziekschool Boedijn en Stichting Netwerk. Dit project is gericht op het bieden van professioneel muziekonderwijs aan VMBO-leerlingen van d’Ampte, met als doel hun muzikale talenten te ontdekken en verder te ontwikkelen.
Elke maandagochtend worden de theaterzaal en het dramalokaal van Tabor College d’Ampte omgevormd tot levendige repetitie- en podiumruimtes voor de eerstejaars studenten. Het project, dat in september van start ging, introduceert een innovatieve vorm van muziekeducatie die speciaal is ontworpen voor het dynamische VMBO-curriculum.
Gevarieerd programma
Gedurende 10 weken per jaar nemen ongeveer 140 leerlingen deel aan een gevarieerd programma dat uiteenloopt van percussie en rap tot DJ-technieken, elektronische muziek en muziekproductie met computers. Professionele muzikanten, die als workshopdocenten fungeren, delen hun expertise en passie met de leerlingen, waardoor een unieke en betrokken leerervaring wordt gecreëerd.
Samenwerking
Een uniek aspect van dit project is de nauwe samenwerking tussen de deelnemende instellingen. De jongerenwerkers van Stichting Netwerk spelen een actieve rol in de muzieklessen en dragen bij aan een extra dimensie in het leerproces. Bovendien worden buitenschoolse workshopdagen georganiseerd in het cultuurcentrum en poppodium Manifesto, waar de leerlingen regelmatig excursies ondernemen om hun muzikale horizon verder te verbreden.
“Taborsterren”
Het project “Taborsterren” streeft naar meer dan alleen muzikale ontwikkeling; het beoogt een vernieuwende aanpak van muziekeducatie die aansluit bij het VMBO-onderwijs. Dankzij subsidies van het Fonds voor Cultuurparticipatie, de Provincie Noord-Holland en financiële steun van de gemeente Hoorn, kan dit tweejarenproject in totaal 280 leerlingen van de brede leerlijn bereiken.