HOORN – In de wijk Hoorn-Noord, in de omgeving van de Johannes Poststraat, staat een ingrijpende verandering op stapel. Het rioleringssysteem wordt vervangen, wat de aanleiding vormt voor een herinrichting van de bovengrond. Bij de start van het project was het oorspronkelijke doel om de Johannes Poststraat te behouden als een 50 km/u ontsluitingsweg, met een nieuwe asfaltindeling en brede rode fietsstroken.
Het nieuwe fietsbeleid ‘Actieplan Fiets’ waarin deze maatregel staat opgenomen wordt binnenkort aan de raad voorgelegd. Voor de werkzaamheden van de Johannes Poststraat is het volgens het college echter nu al nodig om duidelijkheid te geven over het uitgangspunt voor de toekomstige inrichting. Het voorgestelde profiel is een ‘gebiedsontsluitingsweg 30 km/u’, een landelijk principe voor wegen die zowel dienen als ontsluitingsroute voor wijken als belangrijke routes voor fietsers.
Voorleggen
In de raadsbrief van het college aan de raad staat te lezen dat deze verandering binnenkort aan de bewoners zal worden voorgelegd. Ondanks dat de definitieve vaststelling nog moet plaatsvinden, heeft het college besloten om nu al duidelijkheid te verschaffen over het toekomstige inrichtingsuitgangspunt voor de Johannes Poststraat.
Lagere kosten 30 km/u
De initiële benadering van ‘gebiedsontsluitingsweg 50 km/u’ wordt daarmee aangepast naar ‘gebiedsontsluitingsweg 30 km/u’. Deze wijziging impliceert niet alleen een snelheidsverlaging op de Johannes Poststraat, maar ook een verschuiving van asfalt naar bestrating. Naast de verkeerskundige aspecten speelt ook financiële overweging een rol, aangezien bestrating in aanlegkosten voordeliger is dan asfalt. Niettemin zal deze verandering geen verhoging van de totale kosten met zich meebrengen.