HOORN – De gemeente Hoorn kondigt aan dat op maandag 15 april 2024 werkzaamheden zullen beginnen om de verkeersveiligheid op de kruising van de IJsselweg en Maasweg te verbeteren. Deze werken zullen doorgaan tot en met 12 mei 2024. Het project zal worden uitgevoerd in twee fases door KWS Infra.
De plannen omvatten onder andere de installatie van verkeerslichten en aanpassingen aan zowel de weg als de fietspaden, met de toevoeging van een nieuwe fiets- en voetgangersbrug. Bovendien worden er twee nieuwe bushaltes op de kruising geplaatst.
Nieuwe brug
Op 2 april zullen voorbereidende werkzaamheden beginnen voor de plaatsing van de nieuwe brug. Hierdoor zal tijdelijk een rijstrook worden afgesloten. Op maandag 8 april zal het brugdek worden gehesen, waarbij opnieuw een rijstrook tijdelijk zal worden afgesloten. Verkeersregelaars zullen aanwezig zijn om een vlotte doorstroming van het verkeer te waarborgen.
(de tekst gaat verder onder deze afbeelding)
Eerste fase
In de eerste fase, van 15 tot en met 26 april, zal de Maasweg worden afgesloten vanaf de Spaarneweg tot aan de IJsselweg. Tijdens deze periode zal er gewerkt worden aan de bestrating en de plaatsing van de fiets- en voetgangersbrug. Het autoverkeer zal worden omgeleid via de omleidingsroute Spaarneweg/Maasweg, terwijl het fietsverkeer zal worden omgeleid via de Maasweg/Spaarneweg.
Lees ook: Raad unaniem voor aanpassing kruispunt IJsselweg – Maasweg; nieuwe fietsparkeerplekken op parkeerplaatsen
Lees ook: Veiliger kruispunt IJsselweg-Maasweg kost €1.372.217,-; zonder voorsorteerstroken en met verkeerslichten
Afsluiting kruispunt
De tweede fase, van vrijdagavond 26 april tot en met 12 mei, zal de Maasweg worden afgesloten vanaf de Spaarneweg tot aan de IJsselweg, samen met een afsluiting van de IJsselweg tussen Kloosterhout en IJsvogel. Gedurende deze fase zullen de nieuwe bushaltes langs de IJsselweg worden geplaatst, evenals de verkeerslichten op de kruising. Daarnaast zullen de fiets- en voetpaden worden aangepast en zullen er asfalt- en bestratingswerkzaamheden worden uitgevoerd. Automobilisten worden omgeleid vanaf Oostergouw via Westfrisiaweg en De Strip, terwijl fietsers worden omgeleid via Westerblokker/Kloosterhout en de kruising Maasweg/Spaarneweg.
Vanwege de verkeersveiligheid op de dorpslinten wordt het verkeer zoveel mogelijk omgeleid via De Strip en andere hoofdwegen.
Komen er ook flitspalen bij de verkeerslichten?
Je kunt nu al bijna niet normaal oversteken.
Jeroen Guus ook daar gaan ze beginnen. Wordt straks om rijden naar je ouders
Mitchell Draaijer
Maak maar een tunnel naar blokker toe
En zullen mensen zich dan opeens aan de verkeersregels houden?
Joshua René Hagman
René Hagman Thankyou, dat wordt dus omrijden
Marjon Spruitenburg
Nog een kruispunt met stoplichten… of we er nog niet genoeg in Hoorn hadden
Jordy Meijer dat dacht ik dus ook…. hierdoor kennen de mensen in de kb helemaal geen verkeersregels meer. alleen schaapachtig rood is stoppen, groen is doorrijden. (oranje/geel is ook stoppen, maar dan geeft men extra gas bij) 90% van de dag, is er geen verkeerslicht nodig op die weg. alleen op drukke tijden in de spits, kan het wel eens wat lastiger zijn…
Patrick Os alleen heb je hier weer het gekke, en dubbele. voetgangers MOET je voor laten gaan, maar fietsers moeten wachten. het is niet zo dat er elk moment van de dag enorm veel voetgangers of fietsers oversteken hier. zorg dat die desnoods samen voorrang krijgen hier. maar die ellendige stoplichten maar meteen weer plaatsen blijft ook onzin.
hoeveel kruispunten met verkeerslichten zijn er in de gemeente medemblik? en hoeveel in gemeente enkhuizen? medemblik heeft 1 kruispunt, en die ligt helemaal in zwaagdijk. enkhuizen heeft er alleen een paar langs de buitenweg (waar je 80 mag) nergens binnen de bebouwde kom. idem met medemblik.
of een ander voorbeeld, hhwaard. over het algemeen staan de meeste kruispunten met stoplichten langs 1 lange rechte weg. voor de rest zijn het gelijkwaardige kruispunten, of rotondes. waarom moeten er juist in hoorn zoveel onzinnige ongelukken gebeuren? (ook waar die verkeerslichten wel staan, dus echt helpen doet het niet eens 😉 )
Nou Tanja Kok ik kan me lol op, hier en de A7, wat een feest 😬😬
Dennis Houtman misschien dat er nu goed overna wordt gedacht om het veilig te maken al zal het niet zo zijn
Bianca De Vries Corbière zucht! Wat een ellende dan zeg!
Patrick Os nee, het zal er niet veiliger om worden, je haalt namelijk weer een punt waar men zelf moet opletten weg. door al die kruispunten te vullen met verkeerslichten hoeven mensen nergens meer zelf op te letten, en krijg je dus steeds makkelijker op de andere kruispunten zonder verkeerslichten weer ongevallen. dat die eerste verkeerslichten langs die weg geplaatst werden, wist ik al zeker dat de rest van de kruispunten zou volgen. alleen niet hoe lang dat zou duren
Tanja Kok echt hè, waarom alles tegelijk 😬
Dennis Houtman de verkeerslichten bij de Total staan uit waarschijnlijk defect en het is gelijk een puinhoop met het verkeer is ook de mentaliteit van de mensen.
Bianca De Vries Corbière 😖
Thierry Helderman eindelijk een stoplicht
Patrick Os klopt. ze zijn het daar niet gewend. dus dan word het een puinhoop zo heeft iedereen wel een vorm van autisme ;)
Waarom geen rotonde?