ZWAAGDIJK-OOST – De onveilige verkeerssituatie op en rond Winkelhart Zwaagdijk zorgt al jaren voor urgente aandacht. Op 26 oktober 2023 stemde de gemeenteraad in met een integraal ontwerp voor een toekomstbestendig winkelhart en werden aanvullende besluiten genomen. Het college van Medemblik informeert de raad over de voortgang van dit project.
In de afgelopen maanden zijn voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd om de kaders van het project beter in kaart te brengen. Hierdoor is de scope van het project nu duidelijk en kunnen concrete stappen worden gezet, zoals het maken van een voorontwerp (VO) en definitief ontwerp (DO).
Verbeteringen Verkeersveiligheid
De gemeente heeft de verbeteringen voor de verkeersveiligheid in beeld gebracht en de ruimtelijke randvoorwaarden verder uitgewerkt. Zo moet de Noorderboekert deels verbreed worden omdat in het oorspronkelijke ontwerp geen rekening was gehouden met de belasting van zwaar (vracht)verkeer op de oever. Deze verbreding is ten behoeve van een veiligere verkeerssituatie, waarbij de draai via de nieuwe ontsluiting naar het winkelcentrum beter gemaakt kan worden. Er wordt onderzocht of de ontsluiting nog verder geoptimaliseerd kan worden door een separate in- en uitrit op de Noorderboekert te creëren. De ontsluiting aan de Zwaagdijk zou dan worden afgesloten voor vrachtverkeer.
Ruimtelijke Procedures
Om de infrastructurele ingrepen en verplaatsing van het bouwvlak mogelijk te maken, moeten diverse ruimtelijke procedures worden doorlopen. Kleine aanpassingen aan de bestaande kruisingen kunnen zonder vergunning worden uitgevoerd. De extra ontsluiting kan, mits de locatie binnen het bestemmingsplan dorpskernen valt, met een vergunning geregeld worden. Het vrijliggend fietspad en de verplaatsing van het bouwvlak zullen met een omgevingsplanwijziging of BOPA geregeld moeten worden. De verplaatsing van het bouwvlak is verkend bij de Adviescommissie Detailhandel, die aangaf dat de behoefte moet worden onderbouwd door de eigenaar van Winkelhart Zwaagdijk.
Fietspad
Het ontwerp houdt ook rekening met de realisatie van een vrijliggend fietspad. Een civieltechnisch bureau werkt momenteel aan de uitwerking van het integraal schetsontwerp naar een voorlopig ontwerp. Voor de realisatie van het vrijliggende fietspad is grond van twee eigenaren nodig. De eerste gesprekken met de eigenaren worden opgestart zodra duidelijk is hoeveel grond aangekocht moet worden.
Vertraging
Het in kaart brengen van bovenstaande kaders heeft geleid tot vertraging in het project. De gemeente heeft nog geen officiële aanvraag ontvangen van de eigenaar van het winkelhart voor de realisatie van een ontsluiting op de Noorderboekert. Nu de kaders duidelijk zijn, zal volgens de informatiebrief contact worden opgenomen met de eigenaar om de extra ontsluiting te realiseren en zo de verkeerssituatie veiliger te maken.
Vervolg
De realisatie van het integrale eindbeeld is complex en tijdrovend. Het is momenteel nog onduidelijk wanneer de werkzaamheden van start gaan, mede omdat de gemeente afhankelijk is van de medewerking van grondeigenaren. Belanghebbenden, zoals dorpsraden en de winkeliersvereniging, worden op de hoogte gesteld van de informatienota. In de herfstnota kan de raad een aanvraag voor uitvoeringskrediet verwachten.
Liesbeth Dotjedotje
Maak er een éénrichtsweg van hier er in en bij de Jumbo er uit
Nou pas🙈🙈
Alleen al verkeersrichting omdraaien maakt het al beter. Blijft gek dat je als je het terrein op rijd meteen naar links moet. Gewoon rechtdoor en dan 1 rijrichting voor gewoon verkeer.
Ik roep al sinds t begin daar dat de verkeersrichting verkeerdom is, scheelt echt al zoveel als je het andersom zou doen
Michaël Lustenhouwer dat is het al😅
Cor
Romy Dekker-oudt huh, ik kom er ook nooit
Michelle van Dijk
Leon Kuipers
Gemeenteraad op papier naar mijn mening salaris komt binnen 25e ongeveer misschien iets later of niet waar ze op zitten te wachten. Als het geregeld gaat worden jaren plan voor jullie info.
Zal eens tijd worden. Maar als ik het zo lees duurt het nog wel even
Michaël Lustenhouwer het is al vanaf dag 1 eenrichtingsverkeer maar ze moeten het omdraaien aangezien alles elke keer vast loopt
Romy Dekker-oudt je rijdt om de winkels heen. Ik bedoel meer, achter de Jumbo rechts is een pad . Verbreed dat.
De in/uitrit die er nu is moet verboden worden voor personenauto’s en vrachtverkeer en alleen beschikbaar moeten zijn voor fietsers en voetgangers, dit zal een hoop aanrijdingen en bijna aanrijdingen met fietsers doen voorkomen.
Het geschreeuw en gescheld van bijna aangereden fietsers is dan ook meteen uit het verleden.
De in/uitrit, wellicht in de vorm van een rotonde voor personenauto’s en vrachtauto’s lijkt mij het beste op de Noorder Boekert, hier dan geen inrit voor fietsers en dan het vrijliggende fietspad dan ook zo creëren dat daar dan geen fietsers gebruik van kunnen maken.
De in/uitrit autoverkeer daar maken waar de bewoners op de Noorder Boekert er geen last van hebben.